vloer in leefruimte nat

Algemene vragen en opmerkingen.
Plaats reactie
tooncastor
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 22 mei 2023, 13:11

vloer in leefruimte nat

Bericht door tooncastor »

Hallo, ik ben recent eigenaar geworden van een Exclusive uit 2001. Ik was begonnen met deze binnenin grondig te reinigen. Toen ik de uitblaasroosters van de standverwarming (achter de voorzetels) verwijderde om deze te reinigen, merkte ik op dat alleszins al rond deze roosters de houten vloerlaag die net onder de kunststofvloer zit, zeer vochtig en bijna rot is. Iemand bekend met dit fenomeen of de mogelijke oorzaak? Ik hoop dat dit niet verder doorloopt in mijn volledige leefruimte want dan heb ik nog een stevige karwei voor de boeg vrees ik...
Brugseb
Berichten: 286
Lid geworden op: vr 19 feb 2016, 14:08
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: vloer in leefruimte nat

Bericht door Brugseb »

Dag Toon
en welkom!

Een natte ondervloer is geen goed nieuws en kan een behoorlijke karwei worden... viewtopic.php?t=726

Het kan van verschillende plaatsen komen:
** lek aan de warmtewisselaar of afdichting vloerventilatie: rooster afnemen en ook onder de bus nakijken
** lek afvoer spoelbak - verbinding vuilwatertank: te controleren in de keukenblok
** lek onder frigo (maar dan zou de bak gebarsten zijn): te controleren door frontplaat frigo los te vijzen
** lek afvoer wastafel badkamer: klep boven toiletdeksel losmaken en met zaklamp controleren; wastafel "uitklikken" en naar onder draaien
** lek waterleiding: idem
** afdichting serviceluik achteraan: dan zie je water staan rond de slothaak die op de vloer is gemonteerd (was bij mij de oorzaak)
Er kan natuurlijk ook ooit iets "gemorst" zijn, of het kan van één van de raamsponningen komen: even de HD reiniger op zetten :lol:

Ik zou de vinylvloer hier en daar losmaken waar het niet opvalt, bijvoorbeeld onder de frigo, in de hoge kast, achter toilet etc. zo kan je zien of de vloer elders ook rot is. Maar normaal voel je deze dan ook "veren".

Neem er je tijd voor, iets herstellen zonder de oorzaak te vinden lijkt me weinig constructief.
Veel succes in ieder geval, en mocht je praktische vragen hebben, shoot!

groets
Bart
tooncastor
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 22 mei 2023, 13:11

Re: vloer in leefruimte nat

Bericht door tooncastor »

dag Bart,

erg bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik ga er deze zomer gewoon mee op reis gaan en bekijk het dan wel eens verder in het najaar. Als alles eruit moet, weet ik weer wat gedaan in de winter ;-) Ondertussen kan ik wat ervaring opdoen en zien of er ergens een lek zit.
Gebruikersavatar
Sunrader
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 25 feb 2022, 20:52

Re: vloer in leefruimte nat

Bericht door Sunrader »

Hallo Toon,
Ook onze camper had slechte plekken ronde het kachelgat in de bodem en rechts acht, onder in de kast. (plekken kun je het beste van buitenaf (onderzijde) bekijken. Deze plekken zijn bij mij met kunstoog plaatwerk gefatsoeneerd alvorens een volledige "oldtimer" textiel behandeling aan de onderzijde.
Wat lekkages betreft.
De zwarte afvoerbuis onder het aanrecht (naast het zekeringkast). was bij mij op het T-verbindingstuk, aan de achterzijde gescheurd. dit veroorzaakte een lekkage die niet zichtbaar werd maar we bij het spoelen van de waterbakken vochtige onderkanten veroorzaakte.
Ook de afvoerbuis van de wastafel achter in (flexbuis) was gescheurd aan de bovenzijde. probleem was dat een beetje water afvoeren niet lekte maar een wat vollere wastafel wel lekte. Oorzaak scheurtje aan de bovenzijde van de flexbuis. Met een opgevouwen wasbak een foto gemaakt met de telefoon en natuurlijk niets te zien. Bij het losschroeven van de afvoerrooster werd het zichtbaar.
Ook de overloop van de schoonwatertank geeft na het vullen wel eens een natte plek op de scheidingswand aan de onderzijde bij scharnier van de deur. dit heb ik nu al bij al onze drie exclusieve meegemaakt.
Het schuifraam kan na het wassen ook nog wel eens wat water hebben doorgelaten.

Gelukkig droogt alles snel op. zeker als je de Exclusive gebruikt.
De uitlaatwarmte aan de onbenijde helpt ook bij het opdrogen. (daarom links achter wat slechtere plekken, zit geen warmtebron)
heb je nog vragen dan lezen we het wel.
Mooi dat je het forum gevonden hebt.
Rijdende Groet Winand
Plaats reactie