Ombouw VW Exclusive van 2x4 naar 4x4 “Syncro”

Alle technische vragen, ook van het interieur.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wellingrwf
Berichten: 101
Lid geworden op: zo 30 okt 2011, 22:25

Ombouw VW Exclusive van 2x4 naar 4x4 “Syncro”

Bericht door Wellingrwf »

Na onze reis door Rusland en de “STAN” landen wilde ik onze camper “Passepartout” van automaat ombouwen naar een 4x4 Syncro. Niet dat we zo vaak vast hebben gezeten maar het geeft net wat meer zekerheid bij het reizen door minder ontwikkelde landen.

De lange T4 bus is in 4x4 versie verkrijgbaar maar niet als een California Exclusive Camper. Via de Duitse site ”T4forum.de” en “Weetjewel.com” kwam ik wel in contact met mensen die standard T4’s hadden omgebouwed naar een Syncro. Er was zelfs iemand die een Exclusive had omgebouwd. Ze adviseerden allen een oude T4 donor bus te kopen en dan de onderdelen over te zetten. Prima maar wie kan dat dan voor mij doen. In Duitsland was geen garage to vinden die dit wilde doen.

Via forum lid, Wietse, kwam ik in contact met een garage in Steenwijk die dit al een keer gedaan had. Een vaste ombouw prijs werd afgesproken. Het was toen zoeken naar een geschikte donor auto. Die werd via de Duitse tweedehands auto site “Mobile.de” in Oostenrijk gevonden. De auto had een kappote koppeling en kon dus niet meer rijden. Repareren terplaatse was niet mogelijk. Dus met een T4 + aanhanger in 28 uur heen en weer gereden en de Donor bus opgehaald.

De ombouw verliep vervolgens voorspoedig maar er waren wel wat onderdelen koppot op de donor bus zoals de koppeling (bekend), de “Hardy Scheibe” op de achterste kardan as, en de differentiallock vacuum schakelaar. Ook had de donor auto geen ABS ringen op de assen. Afgezien van de koppelings platen end de vacuum schakelaar, konden de andere onderdelen gelukkig op de tweedehands onderdelen markt gekocht worden. Als extra verbetering werd een trek haak aan de camper toegevoegd, de roet filter verwijderd en een chiptuning uitgevoerd.

Tot nu toe hebben wij nog geen grote ritten met de camper gemaakt. Op de korte test ritten door de modder en over het asphalt reageert de wagen erg goed. Hij is een stuk feller geworden. Of dat komt door de versnellings bak (ie geen automaat), door het verwijderen van de verstopte roet filter of de chiptuning is niet duidelijk maar tesamen geeft het heel wat meer trek kracht.

Hier onder zijn wat foto’s die van de ombouw zijn genomen. Mochten er nog anderen zijn die ook zo’n ombouw overwegen dan stuur maar een berichtje en we kunnen er verder over praten.

Happy campering in 2016 :D
Ruud
Bijlagen
4x4 aandrijf systeem
4x4 aandrijf systeem
Cardan as 4x4 conversion 5.jpg (32.66 KiB) 20095 keer bekeken
Hardyscheibe oud en nieuw.jpeg
Hardyscheibe oud en nieuw.jpeg (66.21 KiB) 20333 keer bekeken
Versnellings bak.jpeg
Versnellings bak.jpeg (66.95 KiB) 20333 keer bekeken
Plaatsen achter differentieel.jpeg
Plaatsen achter differentieel.jpeg (86.49 KiB) 20337 keer bekeken
Achter differentieel met visco en vacuum schakelaar.jpeg
Achter differentieel met visco en vacuum schakelaar.jpeg (65.94 KiB) 20337 keer bekeken
Achter Differentieel.jpeg
Achter Differentieel.jpeg (73.53 KiB) 20337 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Wellingrwf op di 15 mar 2016, 14:09, 3 keer totaal gewijzigd.
Ruud & Jamaliah Welling, Assen
bertev
Berichten: 6
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 14:14
Locatie: zaffelare

Re: Ombouw VW Exclusive van 2x4 naar 4x4 “Syncro”

Bericht door bertev »

de duitse 4x4 exlusive is van een duits camper verhuurbedrijf
Bijlagen
mamoet  2015 fotos bert315.JPG
mamoet 2015 fotos bert315.JPG (170.82 KiB) 20326 keer bekeken
mamoet  2015 fotos bert313.JPG
mamoet 2015 fotos bert313.JPG (209.73 KiB) 20326 keer bekeken
bertev
Berichten: 6
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 14:14
Locatie: zaffelare

Re: Ombouw VW Exclusive van 2x4 naar 4x4 “Syncro”

Bericht door bertev »

J.F.A. schreef:Ruud. Knap werk geleverd. Is de bus nu ook meer waard geworden ? ;) ;)

Kijk hier eens, er zijn er toch meer. http://www.zwerfbus.nl/huren/de-campers/anna


Veel plezier en tot ziens

Fred
deze bus is ondertussen verhuist naar belgie ik ben momenteel bezig met de invoerkeuring dat kan wel een tijdje duren in belgie
Bijlagen
westfalia    2015 fotos bert5.JPG
westfalia 2015 fotos bert5.JPG (228.22 KiB) 20314 keer bekeken
bertev
Berichten: 6
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 14:14
Locatie: zaffelare

Re: Ombouw VW Exclusive van 2x4 naar 4x4 “Syncro”

Bericht door bertev »

J.F.A. schreef:
bertev schreef:
J.F.A. schreef:Ruud. Knap werk geleverd. Is de bus nu ook meer waard geworden ? ;) ;)

Kijk hier eens, er zijn er toch meer. http://www.zwerfbus.nl/huren/de-campers/anna


Veel plezier en tot ziens

Fred
deze bus is ondertussen verhuist naar belgie ik ben momenteel bezig met de invoerkeuring dat kan wel een tijdje duren in belgie
Vraagje, Is deze exclusive door de fabriek geleverd als syncro of is deze naderhand omgebouwd ??

Ben benieuwd.

Fred
ik vermoed dat het een oreginele syncro bus is die nadien omgebouwd is naar camper maar de juiste geschiedenis weet ik niet
Plaats reactie