Zoemer / verklikker verlichting

Alle technische vragen, ook van het interieur.
Plaats reactie
simonius

Zoemer / verklikker verlichting

Bericht door simonius »

Ik heb wat onderzoek gedaan naar de reden waarom er geen zoemertje gaat als ik het licht vergeet uit te zetten.
De deurschakelaar verbindt 2 draden; een geel en een bruin. Deze draden gevolgd en dan zien ik dat de gele kabel een afsplitsing heeft naar ook een zwarte kabel, welke in mijn situatie na 1 cm is afgeknipt.... Op zoek gegaan naar iets waar dit mee verbonden kan zijn geweest. Ik zie in de buurt een setje van twee zwarte draden waarvan er een aan de massa zit en de ander een lusje maakt naar onbekende bestemming. Deze draad vertoont isolatie waaronder een gesoldeerde verbinding. Wellicht heeft hieraan de draad verbonden gezeten? Heeft de schakelaar alleen de functie voor een lichtzoemer of regelt het ook (zoals elders op dit forum gesuggereerd) iets mbt voorgloeien? Waar zit het zoemertje zodat ik de werking kan controleren? Wie kan me helpen en wil wellicht in zijn/haar eigen CE even kijken naar de draden?
simonius

Re: Zoemer / verklikker verlichting

Bericht door simonius »

Dank je Fred; inderdaad werkt deze functie wel. Dan heeft de losse draad waarschijnlijk toch te maken met het lichtzoemertje? Ik ben er nog niet uit en wacht op meer reacties.
Wim R

Re: Zoemer / verklikker verlichting

Bericht door Wim R »

Zit de zoemer standaard in de exclusief, of is het een optie?
Als dat niet zo is, en als je de deur open doet er spanning op de zwarte draad staan,
dan kun je hier een zoemer op monteren.

Zit er standaard wel een zoemer op, (op die van mij, zit er geen zoemer op.
Of hij werkt niet) dan kun je proberen om de draad weer te verbinden en kijken wat er gebeurd.

Je kunt ook even naar de dealer rijden en aan een monteur vragen waar die draad voor dient.
Mijn ervaring is dat zij zeer behulpzaam zijn. vooral als je er eerder onderdelem hebt gekocht.
Wim R.
Plaats reactie