starter doet het niet

Alle technische vragen, ook van het interieur.
Plaats reactie
jodamac
Berichten: 60
Lid geworden op: do 09 aug 2012, 23:55

starter doet het niet

Bericht door jodamac »

Op 4 aug vertrokken voor 30 dagen naar Italië, maar op 9 aug reeds terug in België. Dezelfde avond nog deze site gevonden. Dag allemaal!

We hebben onze prachtige VW-California-Exclusieve (1995) reeds 5 jaar en genieten er enorm van, zonder ooit een probleem gehad te hebben.
In juli waren we er juist 4 weken mee naar Kroatië geweest en slechts af en toe moest ik een 2de maal starten, omdat het een 1ste maal niet direct lukte. Ik maakte me niet ongerust.

Intussen waren we opnieuw zwervend, vanuit België, via Zwitserland in Milaan aangekomen.
Maar daar startte onze prachtige kampeerauto plots nog slechts heel moeizaam. Ik moet wel 10 of 20 maal proberen voor ik kan starten. Telkens ik de motor afzet is het met een bang hart afwachten of hij wel opnieuw wil starten. Mijn vrouw, Colette, werd daar zo ongerust over dat zij liever terugkeerde naar huis, i.p.v. Milaan en Venetië verder te bezoeken…

De batterij is goed, de lichten en dgl. branden normaal. Ik dacht dus dat de “starter” stuk was (“démarreur” in Brussels dialect).

In Milaan 3 VW-garages bezocht, waaronder de grote VW-dealer.

Daar vertelde een technieker ons dat het magneet-gevoelig anti-diefstal mechanisme stuk is, waardoor het contact het laat afweten.
In ons boekje met de gebruiksaanwijzingen lazen wij dat er inderdaad zoiets bestaat is sommige California’s. In Milaan wou men dat wel wegnemen, maar het zou een heel moeilijk werk zijn en gezien de leeftijd van onze (overigens prachtige !) kampeerauto was het niet zeker of men zo’n mechanisme nog kon bestellen.

Heeft iemand ervaring met dgl probleem en wat raden jullie aan ?

Met dank bij voorbaat en warme Vlaamse groeten,
Jo Daems.
jodamac
Berichten: 60
Lid geworden op: do 09 aug 2012, 23:55

Re: starter doet het niet

Bericht door jodamac »

Intussen bij mijn gewone garagist geweest (een heel slimme Belg! -:)) en blijkt dat ik gewoon de contactsleutel dieper moet induwen bij het starten. Het probleem is "beginnend sleet op het startmechanisme". Bij volgende onderhoudsbeurt (binnen 2.700km op de 283.000km) zal dat helemaal opgelost worden: goedkoop met een eenvoudige startknop of prijzig, met een nieuw startmechanisme.
Groetjes, Jo (SOMS een domme Belg...)
Gebruikersavatar
liesbethr
Berichten: 150
Lid geworden op: za 25 jun 2011, 12:29
Locatie: Provincie Utrecht

Re: starter doet het niet

Bericht door liesbethr »

Wij wilden afgelopen vrijdag voor een paar daagjes naar Texel en ik kreeg camper niet aan praat, hij wilde wel starten maar sloeg niet aan. Nog geprobeerd met auto van buurman met startkabels maar dat lukte ook niet. Sta je dan gepakt en bezakt. Uiteindelijk pechhulp via de camperverzekering gebeld. Degene die kwam lukte het ook niet en dacht dat het aan de brandstofpomp lag en heeft hem naar de garage gesleept. Uiteindelijk bleek dat de sleutel het niet meer deed en opnieuw ingelezen moest worden. Ook dus het "blokje" kapot. De sleutels zijn weer ingelezen ik gebruik nu de reservesleutel om te starten. Begrijp dat de andere sleutel nog gemaakt kan worden.
Uiteindelijk zijn we met een vertraging van 6 uur naar Texel vertrokken.
jodamac
Berichten: 60
Lid geworden op: do 09 aug 2012, 23:55

Re: starter doet het niet

Bericht door jodamac »

@J.F.A. Fred, ik heb het "blokje" er niet zelf ingezet, maar heb intussen bij Volkswagen het reparatietje laten uitvoeren. Jouw analyse en ook de referentie die jij vermeldde herkende ze onmiddellijk en bleek juist! dankjewel!
Gebruikersavatar
liesbethr
Berichten: 150
Lid geworden op: za 25 jun 2011, 12:29
Locatie: Provincie Utrecht

Re: starter doet het niet

Bericht door liesbethr »

Ik schreef eerder
Uiteindelijk bleek dat de sleutel het niet meer deed en opnieuw ingelezen moest worden. Ook dus het "blokje" kapot. De sleutels zijn weer ingelezen ik gebruik nu de reservesleutel om te starten.
Lees het verhaal nog eens door, maar bij mij lag het niet aan het contactslot maar aan de sleutel volgens de garage. Deze zouden ook kunnen slijten? Een nieuwe reservesleutel kost me € 60,-. Heeft iemand anders hier ook ervaring mee gehad.
jodamac
Berichten: 60
Lid geworden op: do 09 aug 2012, 23:55

Re: starter doet het niet

Bericht door jodamac »

Wij hebben daar geen ervaring mee. Toen we onze camper kochten werd ons wel op het hart gedrukt dat we heel goed het nummer van de contactsleutel moesten bijhouden, voor het geval we ooit een dubbel moesten bestellen.
Plaats reactie