vaste fietsdrager

Alle technische vragen, ook van het interieur.
Plaats reactie
keesveuger

vaste fietsdrager

Bericht door keesveuger »

Ik wil graag een vaste fietsdrager achterop de CE plaatsen.
De orginele is niet meer verkrigbaar.
Daarom denk ik aan een fietsdrager voor een camper of caravan die op eeen rails gemonteerd kan worden.
Er moet dan eerst een rails op de achterkant geplaatst worden.
Weet iemand of daar in de achterwand extra versteviging voor is aangebracht ?

Ik denk niet dat je zomaar een paar gaten in de achterkant kan boren.
Heeft iemand hier ervaring mee ?
Nog een suggestie voor een fietsdrager ?

Kees
rini koster

Re: vaste fietsdrager

Bericht door rini koster »

Hoi Kees,

Als het goed is zie je op de achterkant van je camper in het polyester kleine putjes zitten.
Deze heel kleine, net zichtbare gaatjes zijn als mal bedoeld voor het plaatsen van een vaste fietsen drager
achteraf.
Hier achter zit vanaf de fabriek het originele schroefdraad om de fietsdrager juist achteraf te kunnen
monteren. Als die pitjes er niet zouden zitten vindt je nooit de vooraf aangebrachte draadeinden.
Volgens mij gaat het om 8 mm RVS bouten.
Wanneer je de benodigde RVS rail/beugel hebt kunnen vinden en er zeker van bent dat de boorgaten op
de juiste plaats zitten is de achterkant van de camper op die plek absoluut sterk genoeg. Ik denk zelfs nog sterker
dan de originele fietsdrager omdat je nu met een grote overbrugging werkt waardoor de krachten beter worden verdeeld.

Maar alvorens je hier aanbegint, draai eerst een bout bij een andere exclusive met een vaste fietsdrager er uit om de
juiste lengte van de bout vast te stellen. Let er wel op dat de lengte van de bout aanzienlijk korter moet zijn dan in de
originele fietsdrager. Reken het lengte verschil eerst uit met de dikte van je nieuw aan te brengen rail!!

Ook zal je eerst moeten informeren welke boor je moet gebruiken om maar net door het polyester te boren om het
aanwezige draadeind bloot te leggen. Gebruik wel iets kit bij het aanbrengen om inwatering te voorkomen in de
achterwand van de camper.

Ik ben ooit in het bezit geweest van een Ducato buscamper en daar zat op de achterdeur ook zo'n speciale rail
gemonteerd voor een fietsendrager. Ik zal er een foto van meesturen. Alleen zal de rail bij de exclusive langer
moeten zijn om aan de juiste breedte te voldoen plus wat overmaat voorbij de gaten natuurlijk.

Veel succes!!

Groet Rini

Ps: Als ik jou was nam ik eerst even contact op met volkswagen campercentrum Amersfoort.
Bijlagen
Fietsdrager op buscamper.jpg
Fietsdrager op buscamper.jpg (42.39 KiB) 15191 keer bekeken
Brigande

Re: vaste fietsdrager

Bericht door Brigande »

Heeft iemand al eens een niet-standaard vaste fietsdrager gemonteerd? Zo ja, hoe, wat, waar?
Alle tips welkom. We hebben wel een trekhaak maar geen fietsdrager, maar zouden het liefst een vaste drager hebben.
Remon&Mirjam

Re: vaste fietsdrager

Bericht door Remon&Mirjam »

Onze camper is met deze fietsendrager afgeleverd.
Bijlagen
1.jpg
1.jpg (54.49 KiB) 13839 keer bekeken
kyoso1.jpg
kyoso1.jpg (68.5 KiB) 13841 keer bekeken
Plaats reactie