Maximaal toelaatbaar gewicht

Algemene vragen en opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
tonenelly
Berichten: 67
Lid geworden op: zo 26 jun 2011, 16:35
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Maximaal toelaatbaar gewicht

Bericht door tonenelly »

Omdat wij benieuwd waren naar het totaalgewicht van onze Exclusive, zijn wij langs een bedrijf met een weegbrug gegaan. Wij gingen een weekje op pad in Nederland en hadden dus niet heel veel bij ons. Wel twee e-bikes, de tank zat vol met diesel en in de watertank zat 30 liter. Met onszelf erbij was het gewicht 2880 kg. Het maximaal toelaatbaar gewicht van een Exclusive is 2800 kg. We denken dat de e-bikes, de fietsendrager, de fietstassen en de helmen bij elkaar zo'n 80 kilo zijn en die nemen we sowieso niet mee naar het buitenland, maar dan hebben we wel meer kleding en levensmiddelen mee. Het totaalgewicht viel ons in elk geval erg tegen.
Brugseb
Berichten: 286
Lid geworden op: vr 19 feb 2016, 14:08
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: Maximaal toelaatbaar gewicht

Bericht door Brugseb »

Ik heb er even mijn documentenmap bij genomen (en die is groot, gelet de problemen die ik had bij invoer van de bus in België :lol: ).

** Info origineel VW COC: "fahrbereiten mit Aufbau": 2476 kg (zonder watertank?); max. techn. toegelaten: 2890 kg
** Info NL RDW kaartje: rijklaar 2730 kg; max. toegestane 3030 kg (benieuwd wat daar allemaal in zat "rijklaar"!)
** Info invoerkeuring B: 2600 kg met volle diesel- en watertanks, incl. bullbar, sidebars, luifel,...
** Info B papieren: rijklaar 2730 kg: max. toegestane 3030 kg (dus ondanks individuele procedure hebben ze gewoon NL gegevens overgenomen; resultaat is dat ik in principe maar met 3 personen aan boord mag...)

Zelf hebben we doorgaans 3 fietsen mee, waaronder 1 elektrische en 2 lichtgewichten. Maar ik heb ook een kajakrek, luifel en sidebars... toch even het overdenken waard.

Intussen is de bullbar er wel af, en ledig ik mijn keuken vooraleer ik naar de jaarlijkse keuring ga - de bus wordt dan telkens gewogen. Ik zou nu rijklaar onder de 2550kg moeten uitkomen. Als dat klopt, doe ik een aanvraag tot herziening van mijn papieren, zodat ik terug 4 officiële zitplaatsen op kenteken heb. Die 200 kg extra laadvermogen op papier, daar doe je wel wat mee!!!

Of zoals een kennis eens zei: "je hebt God, en dan heb je de Belgische keuring".
Plaats reactie