huishoud accu

Alle technische vragen, ook van het interieur.
frodos
Berichten: 164
Lid geworden op: di 31 jul 2012, 16:32

huishoud accu

Bericht door frodos »

Hallo allemaal

Onze huishoud accu (gel accu 135 ampère ) begint wat minder te worden merken wij. Hij is sneller leeg. Ons zonnepaneel van 50 Watt laat hem nog wel op, maar als we er veel gebruik van maken gaat het sneller dan vorig jaar. Het is onze eigen schuld want we hebben de omvormer een tijd aan laten staan en daardoor werd de gel accu nagenoeg leeg getrokken. Juist om een moment dat we de camper een tijd niet gebruikte.

We denken eraan om hem te gaan vervangen.

Ik ben benieuwd wat voor accu's jullie gebruiken en of jullie een tip hebben voor een goede accu voor een redelijke prijs.

Bedankt alvast en groeten Ronald
frodos
Berichten: 164
Lid geworden op: di 31 jul 2012, 16:32

Re: huishoud accu

Bericht door frodos »

Hallo Fred
Bedankt voor je reactie.

Ik heb hem pas opgeladen aan de stroom en dan laad hij wel op. Ook tot 13.5. Maar vroeger knipperde het stekker icoontje op het display als hij vol was. Nu niet meer. We merken ook dat hij sneller leegloopt dan vroeger. Hij is nu vier jaar oud. Dit jaar willen we een lange reis maken door Noorwegen en Zweden. Daar mag je ook buiten campings en camperplaatsen staan. Twee jaar geleden deden we dat soms dagen van de stroom. Daarom twijfelen we nu om hem te vervangen.

Als we hem vervangen hoeft het geen gel accu te zijn. Ik was daarom wel benieuwd wat anderen gebruiken en wat dat ongeveer kost.

Groeten Ronald
frodos
Berichten: 164
Lid geworden op: di 31 jul 2012, 16:32

Re: huishoud accu

Bericht door frodos »

Hallo

Bedankt voor jullie tips.

Groeten Ronald
Scheurbak

Re: huishoud accu

Bericht door Scheurbak »

Hoe lang hoort een GEL accu ongeveer mee te gaan?

Het lijkt me dat na verloop van tijd het vermogen van de accu afneemt, maar ik hoop dat dat wel een paar jaar zal duren.
Brugseb
Berichten: 286
Lid geworden op: vr 19 feb 2016, 14:08
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: huishoud accu

Bericht door Brugseb »

Om gelijk welke huishoudaccu langer te laten mee gaan, is het goed om die buiten het seizoen nu en dan aan de stroomkabel of externe oplader te hangen: vooral deze laatste gaat de batterij "dieper" laden, waardoor de capaciteit langer behouden blijft.
Alleen niet vergeten om vrouwlief te verwittigen dat j'em aan het stopcontact hebt gehangen - laatst mijn stekker er "netjes" afgereden :oops:
Joelle

Re: huishoud accu

Bericht door Joelle »

Die gel accu's zijn wel wat duurder, maar je hebt er vaak ook lang plezier van. Bij vervangen van een accu kun je je het volgende afvragen: hoe lang wil je vrij kunnen staan - en wat verbruik je ongeveer. In mijn optiek is een camper juist bedoelt om vrij te kunnen staan (en als je op een camping staat geldt dit in zekere mate omdat je op alle plekken kunt staan als je geen stroom nodig hebt). Plus er zijn wat voordelen qua leegloop (oa relevant in de winter).

In een T4 of exclusive heb ik goede ervaring met vervangen van de accu voor een Exide 140 gelaccu (deze om precies te zijn: Exide G140 GEL accu 12 volt 140 Ah ES1600). Bij een exclusive past die er precies in, wel zo handig.

Je kunt hier in de zomer (normaal gebruik, oa koelkast aan) makkelijk 4 dagen mee "los" staan. Laden van telefoon en andere 12 V doe ik vaak met een omvormer.

Ok, de prijs is wel wat hoger (± 400 euro). Maar je kunt er weer jaren mee voorruit!
frodos
Berichten: 164
Lid geworden op: di 31 jul 2012, 16:32

Re: huishoud accu

Bericht door frodos »

Ben zelf ook toe aan een nieuwe,heb gekozen voor een Dyna agm semi tractie accu 130Ah prijs 229.-

Gr. Wim[/quote]

Hallo Wim

Ben je tevreden over je Dyna accu? Wij staan graag een paar dagen van de stroom ( we hebben een 50 watt zonnepaneel). Lukt dat met die accu?

Ik hoor graag van je.

Groeten Ronald
frodos
Berichten: 164
Lid geworden op: di 31 jul 2012, 16:32

Re: huishoud accu

Bericht door frodos »

Joelle schreef:Die gel accu's zijn wel wat duurder, maar je hebt er vaak ook lang plezier van. Bij vervangen van een accu kun je je het volgende afvragen: hoe lang wil je vrij kunnen staan - en wat verbruik je ongeveer. In mijn optiek is een camper juist bedoelt om vrij te kunnen staan (en als je op een camping staat geldt dit in zekere mate omdat je op alle plekken kunt staan als je geen stroom nodig hebt). Plus er zijn wat voordelen qua leegloop (oa relevant in de winter).

In een T4 of exclusive heb ik goede ervaring met vervangen van de accu voor een Exide 140 gelaccu (deze om precies te zijn: Exide G140 GEL accu 12 volt 140 Ah ES1600). Bij een exclusive past die er precies in, wel zo handig.

Je kunt hier in de zomer (normaal gebruik, oa koelkast aan) makkelijk 4 dagen mee "los" staan. Laden van telefoon en andere 12 V doe ik vaak met een omvormer.

Ok, de prijs is wel wat hoger (± 400 euro). Maar je kunt er weer jaren mee voorruit!
Hallo Joelle

Ben je nog steeds tevreden over deze accu? WIj staan ook graag een paar dagen van de stroom en zijn op zoek naar een andere accu.

Ik hoor graag van je.

Groeten Ronald
cor

Re: huishoud accu

Bericht door cor »

Hallo Ronald,

Na 8 jaar is ook voor mijn Exide accu het einde gekomen. Ik ga de exide es 1600 140Ah kopen bij www.autobatterienbilliger.de voor euro 319,90.
De laagste prijs die ik tegenkwam; euro 306,80 Alleen bij duitse adressen gezocht. Ik betaal iets meer, maar bij autobatterienbilliger kan ik de accu zelf ophalen.

Gr. Cor
frodos
Berichten: 164
Lid geworden op: di 31 jul 2012, 16:32

Re: huishoud accu

Bericht door frodos »

Onze gel accu is na vijf jaar aan vervanging toe. Deze week was ik bij het campercentrum maar ze hadden geen tijd om
de bak op te meten waar de huishoud accu in kan. Weet iemand wat de maximale lengte,breedte en hoogte van bak is
waar deze accu in past?
We hebben nu een 135 ampère gel accu erin, maar willen nu een AGM accu erin laten zetten, maar dan met meer ampères, zodat
we op vakantie langer van de stroom kunnen staan met gebruik van ons zonnepaneel en meer ampères.

Bedankt alvast voor je hulp

Groeten Ronald
Plaats reactie