12 - 220 en 220 - 12 volt omvormers

Alle technische vragen, ook van het interieur.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wellingrwf
Berichten: 101
Lid geworden op: zo 30 okt 2011, 22:25

12 - 220 en 220 - 12 volt omvormers

Bericht door Wellingrwf »

Ik will graag 220 V in de auto hebben tijdens het rijden en ook op de camping als er geen stroom is. Naast de computer en telefoon wil ik er ook een water koker er op zetten (niet tegelijk :!: ). Het zal dus een zware omvormer moeten worden. Is het niet mogelijk om 1 installatie te installeren (onder de koelbox :?: ) die, als er via het net 220 beschikbaar is, de accu laat en 220 door te stuuren naar de stopcontacten en, als er geen 220 beschikbaar is, 220 naar de stop contacten stuurt?. Nog mooier zou zijn als de zelfde installatie ook een zonnepaneel kan omvormen naar 12 V voor de accu. Met al het moderne elektronica moet zoiets toch kunnen :?: :?: Ik heb de suggesties in deze rubriek gelezen. Die melden een aditionele converter 12 - 220. Ik denk alles te vervangen door een amarant als die bestaat :!: :?:
Groetjes
Ruud Welling Assen
Laatst gewijzigd door Wellingrwf op za 09 jan 2016, 18:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Ruud & Jamaliah Welling, Assen
Leo45

Re: 12 - 220 en 220 - 12 volt omvormers

Bericht door Leo45 »

Ja die bestaan dat heet bij Victron een Phoenix maar schrik niet van de prijzen.
Is ideaal altijd 220V in de auto, en een automatische lader omschakelaar.

http://www.stroomwinkel.nl/c-80-omvormerlader.aspx

Leo
simonius

Re: 12 - 220 en 220 - 12 volt omvormers

Bericht door simonius »

Ik heb hierover een vraag. Inmiddels een omvormer aangeschaft (Phoenix inverter 350 VA - Victron Energy) en een omschakelautomaat in bestelling. Ik ga de omvormer plaatsen onder de koelkast met een remote schakelaar ergens op een nog te bepalen plaats. Het is de bedoeling dat de twee stopcontacten (onder de tafel en in het badkamerkastje) wisselend automatisch worden gevoed met 220 volt door externe stroom en stroom van de omvormer. Nu dus nog even uitzoeken waar de omschakelautomaat daarvoor moet worden geplaatst. De externe 220 volt aansluiting komt uit in een 'stoppenkastje' waarna de stroom verdeeld wordt naar 3 uitgangen. Tussen deze uitgangen en het ' stoppenkastje' zou de omschakelautomaat geplaatst moeten worden. Ik weet alleen niet wat de derde aansluiting is .... Volgens mij alleen de 2 stopcontacten en waar gaat dan de derde aansluiting naartoe. De koelkast draait immers alleen op 12 volt? Iemand enig idee of anderszins tips / opmerkingen?
simonius

Re: 12 - 220 en 220 - 12 volt omvormers

Bericht door simonius »

Geen reacties gehad en zelf dus maar doorgeworsteld ;-)
Omvormer onder de koelkast gemonteerd en met schakelaar (elders geplaatst) te bedienen.
Daarnaast een omschakelautomaat gemonteerd die er voor zorgt dat er automatisch geschakeld wordt tussen de externe stroomaansluiting en de stroom afkomstig van de omvormer. Hierbij de voorkeur uiteraard voor extern als deze is aangesloten. Bestaande stopcontacten in badkamer en zitje werken gewoon dus geen extra leidingen / stopcontacten nodig.
Bijlagen
IMG_7179.jpg
IMG_7179.jpg (46.79 KiB) 11782 keer bekeken
IMG_7175.jpg
IMG_7175.jpg (35.8 KiB) 11782 keer bekeken
IMG_7158.jpg
IMG_7158.jpg (66.93 KiB) 11782 keer bekeken
Plaats reactie