Rijden in de bergen

Alle technische vragen, ook van het interieur.
Plaats reactie
onzeherbie

Rijden in de bergen

Bericht door onzeherbie »

Hallo allemaal,heb mij een tijdje niet gemeld.
Wel veel aanpassingen gedaan, maar te druk met andere dingen en reizen maken.
Mijn vraag is deze:Ik ga in het najaar naar Griekenland, eerst via het vaste land en dan door naar Lefkas waar een zuster van mijn vriendin woont.
(ben daar al twee keer eerder geweest)maar nu wil ik eerst door Griekenland zelf rijden en heb gelezen, dat daar behoorlijk steile hellingen van meer dan 10% voorkomen.
Was vandaag even bij mijn camper dealer, die ook veel reist, of hij Griekenland kende, van wege de hellingen.
Zijn antwoord was, dat hij daar niet geweest was, maar uit ervaring weet, dat als een helling te steil is, je gas kunt geven wat je wil, het gas valt gewoon terug naar stationair.
Ook met slippende koppeling wegrijden werkt dan niet.
Heeft een van jullie dat ook wel eens mee moeten maken?
Zag wel iets op het forum over vermogen, maar heb over dit eventuele probleem niets gelezen.
Ben net terug uit Kroatië,met een caravan van 1300kg achter mij aan en kon toch altijd wel minimaal 70 blijven rijden en kon hele steile hellinkjes of opritten onderweg altijd wel nemen , al was dat soms in zijn een of twee.
Heb een 2.5 TDI uit 1999/ 75KW
frs
Berichten: 134
Lid geworden op: zo 14 aug 2011, 11:50

Re: Rijden in de bergen

Bericht door frs »

in de bergen rijden met een 75 kw vw motor is geen enkel probleem, tijdig terug schakelen en op toeren houden . En als het heel stijlwordt gewoon terug naar de 1 één, kom je er altijd. Moet je stoppen voor wat voor oorzaak ook zorg dat je voorwielen schuin staan( ri bergwand) kun je makkeleijker wegrijden dan als de wielen recht staan. Veel plezier en succes
frodos
Berichten: 164
Lid geworden op: di 31 jul 2012, 16:32

Re: Rijden in de bergen

Bericht door frodos »

Wij zijn net terug uit Noorwegen en daar kan het er ook stijl aan toe gaan. We hebben dezelfde camper al jij alleen uit 98.
Op de manier zoals Fred het beschrijft gaat het prima. De camper deed het prima bij stiijle hellingen. Belangrijk vonden wij was ook om je snelheid aan te passen bij klimmen en afdalen.Niet te hard rijden dan heb je meer controle.

Fijne vakantie en groeten Ronald
Gebruikersavatar
Wellingrwf
Berichten: 101
Lid geworden op: zo 30 okt 2011, 22:25

Re: Rijden in de bergen

Bericht door Wellingrwf »

Net terug met een volle camper (4pax) uit Italië. Op de heenweg een 2000+m pas in Zwitserland over. Wij moesten een keer still staan omdat de bochten te krap waren en er een tegenligger aan kwam. Gelukkig kwam hij in zijn 1 weer van zijn plaats. Mijn vrouw vond het allemaal maar niks en wil liever door de tunnel. Mijn zoons en ik vonden het prachtig!

Ik heb echter op vorige reizen ervaren dat de camper naar de safe mode terug schakelt. Heel hinderlijk. Je moet dan even het contact uit en aan zetten om de computer te resetten en dan kun je weer door. Deze keer is dat niet voor gekomen! Het probleem is opgelost door een ervaren VW monteur. Blijkbaar kan het liggen aan een kleine lek in het hogedruk lucht systeem. Het motor management ziet dit als een fout met de turbo en gaat in de safe mode (ie niet meer dan 15 l/100 km). Dit kan ook gebeuren als je lange tijd met cruse control rijdt. Door de kleine lek gaat de druk eraf en als je dan ineens gas geeft om een auto in te halen gaat het mis en valt de motor in safe mode, Misschien dat mijn uitleg niet helemaal goed is maar dit is ongeveer wat ik er van begreep.

Dus op naar Griekenland!

Ruud Welling
Ruud & Jamaliah Welling, Assen
Plaats reactie