huishoud accu

Alle technische vragen, ook van het interieur.
frodos

Re: huishoud accu

Bericht door frodos » di 27 dec 2016, 12:27

Joelle schreef:Die gel accu's zijn wel wat duurder, maar je hebt er vaak ook lang plezier van. Bij vervangen van een accu kun je je het volgende afvragen: hoe lang wil je vrij kunnen staan - en wat verbruik je ongeveer. In mijn optiek is een camper juist bedoelt om vrij te kunnen staan (en als je op een camping staat geldt dit in zekere mate omdat je op alle plekken kunt staan als je geen stroom nodig hebt). Plus er zijn wat voordelen qua leegloop (oa relevant in de winter).

In een T4 of exclusive heb ik goede ervaring met vervangen van de accu voor een Exide 140 gelaccu (deze om precies te zijn: Exide G140 GEL accu 12 volt 140 Ah ES1600). Bij een exclusive past die er precies in, wel zo handig.

Je kunt hier in de zomer (normaal gebruik, oa koelkast aan) makkelijk 4 dagen mee "los" staan. Laden van telefoon en andere 12 V doe ik vaak met een omvormer.

Ok, de prijs is wel wat hoger (± 400 euro). Maar je kunt er weer jaren mee voorruit!
Hallo Joelle

Ben je nog steeds tevreden over deze accu? WIj staan ook graag een paar dagen van de stroom en zijn op zoek naar een andere accu.

Ik hoor graag van je.

Groeten Ronald

cor

Bericht door cor » do 29 dec 2016, 11:17

Hallo Ronald,

Na 8 jaar is ook voor mijn Exide accu het einde gekomen. Ik ga de exide es 1600 140Ah kopen bij www.autobatterienbilliger.de voor euro 319,90.
De laagste prijs die ik tegenkwam; euro 306,80 Alleen bij duitse adressen gezocht. Ik betaal iets meer, maar bij autobatterienbilliger kan ik de accu zelf ophalen.

Gr. Cor

frodos

Bericht door frodos » wo 11 jan 2017, 19:17

Onze gel accu is na vijf jaar aan vervanging toe. Deze week was ik bij het campercentrum maar ze hadden geen tijd om
de bak op te meten waar de huishoud accu in kan. Weet iemand wat de maximale lengte,breedte en hoogte van bak is
waar deze accu in past?
We hebben nu een 135 ampère gel accu erin, maar willen nu een AGM accu erin laten zetten, maar dan met meer ampères, zodat
we op vakantie langer van de stroom kunnen staan met gebruik van ons zonnepaneel en meer ampères.

Bedankt alvast voor je hulp

Groeten Ronald

J.F.A.

Bericht door J.F.A. » do 12 jan 2017, 09:18

frodos schreef:Onze gel accu is na vijf jaar aan vervanging toe. Deze week was ik bij het campercentrum maar ze hadden geen tijd om
de bak op te meten waar de huishoud accu in kan. Weet iemand wat de maximale lengte,breedte en hoogte van bak is
waar deze accu in past?
We hebben nu een 135 ampère gel accu erin, maar willen nu een AGM accu erin laten zetten, maar dan met meer ampères, zodat
we op vakantie langer van de stroom kunnen staan met gebruik van ons zonnepaneel en meer ampères.

Groeten Ronald
Zou het zo niet weten Ronald, maar je kunt hem zelf toch even opmeten. Zoveel werk is het niet. En let ook op de adviezen welke ik jou al gegeven heb per email. :roll:

Fred.
MET EEN BEETJE TOLERANTIE IS HET ALTIJD VAKANTIE

cor

Bericht door cor » do 12 jan 2017, 14:18

afm. gelaccu in mm 513x223x223 lxbxh

bij agm laadspanning controleren.

J.F.A.

Bericht door J.F.A. » do 12 jan 2017, 16:03

cor schreef:afm. gelaccu in mm 513x223x223 lxbxh

bij agm laadspanning controleren.
Het gaat bij Ronald niet om de accumaat, maar om de maat van de bak waar hij in moet.

Fred

cor

Bericht door cor » do 12 jan 2017, 17:01

Fred,
had ik gezien.
ik heb de accu er net uitgehaald en deze past zo krap, dat je met deze maten verder komt.

J.F.A.

Bericht door J.F.A. » vr 13 jan 2017, 09:13

frodos schreef:Onze gel accu is na vijf jaar aan vervanging toe. Deze week was ik bij het campercentrum maar ze hadden geen tijd om
waar deze accu in past?

Groeten Ronald
Onderstaande Mail reeds verzonden aan Ronald

Hallo Ronald.

Volgens mij zit er 130 amp. In. Maar meet de bak eens op waar hij in komt te staan welke afmetingen mogelijk zijn. Aan welke kant de polen zitten is minder belangrijk want je kunt de draden altijd verlengen. De hoogt welke er nu is kan eventueel iets meer zijn , bevestigingsbeugel omdraaien of anders bevestigen . zodoende meer ruimte creeren om een grotere capaciteit accu te plaatsen. Heb ik niet gedaan doch stom want het prijsverschil is nihil en je kunt meet meer capaciteit langer zonder 230 V/

Kijk ook eens ter vergelijking op : http://accuweb.nl/ of https://www.stroomwinkel.nl/

Fred

Als hij gaat kijken op de hem opgegeven site kan jij kiezen tussen AGM 180 Amp of Victron AGM van 165 Amp

fred

frodos

Bericht door frodos » ma 16 jan 2017, 19:48

Hallo

Allemaal bedankt voor de tips. Deze week ga ik naar het camper centrum bij Zutphen om ernaar te laten kijken.

Groeten Ronald

J.F.A.

Bericht door J.F.A. » di 17 jan 2017, 08:56

frodos schreef:Hallo

Allemaal bedankt voor de tips. Deze week ga ik naar het camper centrum bij Zutphen om ernaar te laten kijken.

Groeten Ronald
Lijkt mij een HEEEEEEL goed plan. Uiteindelijk ben je er al bijna een jaar mee bezig toch ??? Diverse oplossingen en mogelijkheden zijn er door diverse personen aangedragen dus......

Fred

Plaats reactie