motorpech

Alle technische vragen, ook van het interieur.
Plaats reactie
jodamac
Berichten: 60
Lid geworden op: do 09 aug 2012, 23:55

motorpech

Bericht door jodamac »

Beste CE-vrienden, :x
sinds februari '14 rijden wij zalig met de CE uit 2002, gekocht van Dirk Spijkerman.
Overmorgen zouden we naar Roemenië vertrekken, tezamen met een schoonbroer en -zus, die met hun camper reizen.
Natuurlijk brachten we onze nieuwe CE voor zo'n verre reis eerst naar VW-garage (en VW-dealeer) in Tremelo, voor een "groot onderhoud" (dit zelfs 500 km voor de km-stand die normaal diende gerespecteerd).
Sindsdien knippert het oranje lampje links op het dashboard, dat aangeeft "storing in de motor". Telkens ik moet vertragen of stoppen valt de wagen stil, wat zeker gevaarlijk is omdat ik dan opnieuw moet starten en omdat bovendien telkens ook de stuurbekrachtiging uitvalt.
De VW-garage verving de hoofdinjector (+/- 700 €), maar het probleem bleef en hun computer gaf aan dat de dieselpomp (ook) stuk is. Nieuwe pomp (en intussen alvast ook de drijfriem vervangen) maar het probleem is er nog steeds!!!
De kosten lopen inmiddels op tot 4.170 €..
Nu blijkt dat de elektronische programmatie van de injectie en pomp slechts heel tijdelijk goed werkt en daarna telkens opnieuw uitvalt.
Ons vertrek, overmorgen, is uitgesteld...
Wie heeft dgl. probleem ook gekend?
Dank bij voorbaat voor alle tips en info en voor jullie allemaal alvast "goede vakantie!" :)
jodamac
Berichten: 60
Lid geworden op: do 09 aug 2012, 23:55

Re: motorpech

Bericht door jodamac »

Fred, beankt voor je reactie. (Ik kreeg trouwens ook een goede tip van Dirk Spijkerman ivm de cruise control).
Ik heb raad gevraagd bij BOVAG (dat ik niet kende hier in België)
en bij de "Vlaamse Kampeer-Toeristen", waar ik een "reis-bijstandsverzekering" heb.
Ik wacht nu op hun reactie.
Mijn zwager en schoonzus zijn zondag vertrokken naar Roemenië, maar wij wachten nog steeds in spanning op onze CE.

Beste CE-Vrienden, :)
Hierbij wil ik mijn eerste bericht met wat aanvullingen nogmaals weergeven:

Sinds februari ’14 rijden wij zalig met de CE uit 2012, gekocht van Dirk Spijkerman.
Overmorgen zouden we naar Roemenië vertrekken, tezamen met een schoonbroer en –zus, die met hun camper reizen.
Natuurlijk brachten we onze nieuwe CE voor zo’n verre reis eerst naar de garage waar ik al 30 jaar tevreden klant ben, voor een “groot onderhoud” (dit zelfs 500 km voor de km-stand die normaal diende gerespecteerd).
Toen ik de volgende dag moest afremmen tijdens een rit op de autostrade (met cruise control), knipperde plots het oranje lampje, links op het dashboard, wat aangeeft “storing in de motor”. Telkens ik moet vertragen of stoppen valt de wagen stil, wat zeker gevaarlijk is omdat ik dan opnieuw moet stoarten en omdat bovendien telkens ook de stuurbekrachtiging uitvalt.
Mijn garagist oordeelde dat het aan de injectie lag en regelde die bij (60 €).

Kort daarna knipperde het lampje opnieuw, zodat ik beslistte de CE in de grote VW-garage en –dealer in Tremelo te laten herstellen, waar ook onze vorige CE af en toe vlot en goed hersteld was.
Deze VW-garage verving de hoofdinjector (+/- 700 €), maar het probleem bleef en hun computer gaf aan dat de dieselpomp (ook) stuk is. Nieuwe pomp (en intussen alvast ook de drijfriem vervangen) maar het probleem is er nog steeds!!!
De kosten lopen inmiddels op tot 4.170 €.
Nu blijkt dat de elektronische programmatie van de injectie en pomp slechts heel tijdelijk goed werkt en daarna telekns opnieuw uitvalt.
Ons vertrek, zondag 29 juni, is uitgesteld…
Wie heeft dgl. probleem ook gekend?
Dank bij voorbaat vooe alle tips en info en voor jullie allemaal alvast “goede vakantie!” ;)
jodamac
Berichten: 60
Lid geworden op: do 09 aug 2012, 23:55

Re: motorpech

Bericht door jodamac »

Een nieuw "elektronische programmatie", opgestuurd door VW-Duitsland, werd geplaatst, maar het probleem is niet opgelost! Zelfs de ingenieurs van VW-Brussel vinden niet wat er scheelt...
Onze reis naar Roemenië is nu wel afgelast, aangezien wij maar tot 25 juli weg kunnen.
Hopelijk kunnen we binnenkort wel naar Nederland of Frankrijk, een beetje dichter bij huis...! :P
Dirk

Re: motorpech

Bericht door Dirk »

Vervelend voor jullie.
Het geeft wel te denken dat de storing optrad na het onderhoud in de garage. Je zou dan toch denken aan iets in de programmatuur.
Kunnen ze de programma-versie die er was voor het onderhoud niet terugzetten?
Het lijkt mij overigens niet terecht dat jullie de onderdelen die tot nu toe zijn vervangen moeten betalen want dat was blijkbaar niet de oorzaak van het probleem.
En als het probleem is veroorzaakt tijdens het onderhoud, zou ook het arbeidsloon niet berekend moeten worden
jodamac
Berichten: 60
Lid geworden op: do 09 aug 2012, 23:55

Re: motorpech

Bericht door jodamac »

Joepie!!wat een heerlijk geschenk voor onze Vlaamse Feestdag, vandaag 11 Juli!
Onze CE is hersteld !!! :) :lol: :D :D :D
morgen gaan we met de directeur van VW-Tremelo onderhandelen over de prijs...
Het bleek louter een software-probleem dat uiteindelijk opgelost werd in samenwerking met VW-Brussel en VW-Duitsland.
De "computer" werd geformatteerd en helemaal opnieuw ingeladen vanuit Duitsland.
Dirk

Re: motorpech

Bericht door Dirk »

Gefeliciteerd. Nu lekker op vakantie!!
Heb je het geld al teruggekregn?
jodamac
Berichten: 60
Lid geworden op: do 09 aug 2012, 23:55

Re: motorpech

Bericht door jodamac »

Hallo, over de prijs zou onderhandeld worden na onze reis (niet de geplande reis naar Roemenië, maar een kortere reis naar midden-Frankrijk, waar we familie hebben). Zaterdagmiddag vertrokken, heerlijk in onze mooie, vlot rijdende CE.
Tot, na 400 km (!), ter hoogte van Parijs, bij een kruispunt in een dorpje, de motor weer stilviel, de stuurbekrachtiging wegviel en het oranje lampje weer ging knipperen... :cry: :evil:
Vandaag van bij een neef hier in Frankrijk (Nemours), gebeld naar de VW-garage in Tremelo. Ik vroeg hen of het niet beter is dat ik de wagen naar Amersfoort breng, waar hij voordien steeds onderhouden werd. Zij denken dat het beter is dat zij verder zoeken, omdat zij intussen contact hadden met de VW-fabriek in Duitsland. Volgens hen zou er geen motorschade komen als ik met de wagen zo zou terugkeren naar België. We bezoeken hier nog een neef in de buurt van Orleans en een nichtje bij Pittivier, om daarna rustig terug huiswaarts te rijden. Wie heeft ev. goed raad die we in overweging kunnen nemen? dank bij voorbaat! :cry:
jodamac
Berichten: 60
Lid geworden op: do 09 aug 2012, 23:55

Re: motorpech

Bericht door jodamac »

Vandaag, 23 juli, onze CE opgehaald bij VW-Vander Elst in Tremelo. Een andere ingenieur heeft nogmaals het probleem behandeld en hij is overtuigd dat het aan de software lag en nu opgelost is... Zoals elk jaar sluit de garage in Tremelo nu gedurende 3 weken, maar dringende taken kunnen intussen terecht bij VW-Vander Elst in Aarschot (ook een grote VW-garage en VW-dealer). Ik heb tot nu toe nog geen euro betaald! :o
We mogen nu gedurende 3 weken genieten van ons wagentje en test-rijden. Daarna gaan we onze bevindingen bespreken met de directeur en onderhandelen over de prijs. Ik heb wel goed laten horen (en zien!) dat <www.vwexclusive.nl> benieuwd uitkijkt naar de uiteindelijke afloop!
Op hoop van zege nu! We rijden zeker naar onze Nederlandse vrienden in Schagen, Heerde, Heerenveen, Ureterp.
Hopelijk kunnen we naar het CE-treffen komen in september!!! Rijdende groeten uit Vlaanderen!
Plaats reactie