Vermogen

Alle technische vragen, ook van het interieur.
frank & dominique

Vermogen

Bericht door frank & dominique »

Pas terug van verlof, zo'n 2500 km door Frankrijk, Ardèche, Middellandse zee, Cevenne, Cruize en de Marne vallei.
Nu valt het me op dat de 102 pk'tjes in combinatie met de automaat redelijk zwak uit de hoek komt, op peage lange hellingen van max 6% is op de top nog slechts 60 a 70 Km/u (onze oude Hymer met 95 pk deed niet veel slechter :roll: ).
Platte baan geen probleem 110 op de cruise controle en waarschijnlijk nog wat overschot, maar vanaf de moment dat de weg een beetje stijgt, valt hij drastisch terug in snelheid.
Even de beladingstoestand,2 volwassenen(samen 130 Kg) 2 kinderen (samen 50 Kg), hond(30 Kg)plus bagage.

Heb een berg in de Cevenne gehad, verboden voor vrachtwagens boven de 12 Ton, wel, daar kroop ik op met max 30 Km/u, echt frustrerend van de ene naar de andere haarspeldbocht, hoe doen de Exclusive rijders met de 75pk uitvoering dit?

Bestaat er een mogelijkheid tot iets meer vermogen, chiptuning, grotere intercooler?
Leo45

Re: Vermogen

Bericht door Leo45 »

Heb je de automaat ook in de 3 gezet, dan blijft de motor wat hoger in de toeren maar zal beter doorrijden.
Zie ook het handboek daarin staat hoe je dat moet doen in de bergen met een automaat.
Overigens is het wel een zware auto want je vergeet dat de auto zelf ook nog eens ruim 2000kg weegt.
Chippen zal niet veel doen behalve de versnellingsbak overbelasten daar zou ik niet aan beginnen.

Leo
frank & dominique

Re: Vermogen

Bericht door frank & dominique »

Hoi Leo,

Inderdaad terug naar z'n 3 heb ik enige keren gedaan op lange snelwegbeklimmingen, anders bleef die dwaze bak in z'n hoogste versnelling met 2100t/min. omhoog kruipen, als ik een tik tegen de versnellingsbak gaf en in z'n 3 zette ging hij naar 3200t/min en ging hij iets vlotter omhoog, maar dan moet je net zo preventief rijden als met een handschakelaar en ook in 3de voel je dat hij op de top eigenlijk op het einde van zijn latijn zat, en op het punt staat om terug te gaan naar z'n tweede.

Niet dat ik schrik heb dat hij er niet geraakt, want ik denk dat hij op de steilste helling gewoon in z'n één omhoog "kroop", onverstoorbaar tegen 30 a 35 Km/u, tegen meer dan 3500T/min en temperatuur netjes op 90°c dus geen probleem.

Nu heb ik ook al veel gehoord over chip tuning zowel goed als slecht, ik heb een adres waar ze 129 PK en 310 Nm beloven voor de standaard 102 PK en 250 Nm, nu denk ik dat de 2.5 TDI hiermee echt niet aan z'n maximum rendement komt en dat dit blok zeker meer aankan.
De automatische versnellingsbak is natuurlijk een ander verhaal, weet niet welk koppel deze aankan.
Maar ik heb enkel wat meer koppel nodig om vlotter omhoog te komen,echt niet om sneller te gaan.

Maar nogmaals, onze 75 pk rijders, hoe doen die dat om tegen een berg op te rijden??????
Leo45

Re: Vermogen

Bericht door Leo45 »

Chiptuning zal je niet veel opleveren behalve misschien een kapotte automaat. Dat vermogen moet toch omgezet worden en de automaten van de T4 staan niet bekend als erg overgedimensioneerd.

Leo
frank & dominique

Re: Vermogen

Bericht door frank & dominique »

Zullen het dan maar zo houden, misschien is een 150 Pk versie zoeken een optie?
Want echt, ik dacht na onze Hymer, ik wil nooit meer met te weinig vermogen te maken hebben in een camper, en dacht dat een T4 met 102 Pk en een pak minder gewicht deze klus wel zou klaren.....mis dus.
Mijn zwager heeft een Fiat Ducato camperbus een 3 liter met 160 Pk, wel die gaat fluitend over de steilste passen!
Ondanks alle voordelen die onze Exclusive te bieden heeft vindt ik hem echt ondergemotoriseerd, ideaal om vlakke landen zoals Nederland, maar zelfs in onze Belgische Ardennen komt hij al tekort, probeer de helling in Luik maar, zelfs trucks komen je voorbij!

(Ik weet het, je bent op reis en zonder haast,ik ben geen snelrijder, 110Km/u op cruise control vindt ik ideaal op snelwegen, sneller hoeft niet, maar in bergen tegen 30Km/u op een helling kruipen, en in elke haarspeld nog trager......waar is de tijd dat ik met mijn Ducati en BMW R1150GS/A motorfiets voor mijn plezier naar de Alpen op verlof ging en tot 3x toe dezelfde berg op één dag deed, louter voor het plezier.......jaja een motorfiets is geen camper :cry: :cry: )
frans1950

Re: Vermogen

Bericht door frans1950 »

Hallo Frank, vervelend dat de VW niet beantwoordt aan de verwachtingen! Je hebt in die van mij toendertijd proefgereden ook een lekkere berg op en dat ging toch prima? Ook al was dat een handgeschakelde. Ik sluit me dan ook bij de andere aan: ga ermee terug en laat het nakijken is m.i. Niet normaal! Succes!
Gebruikersavatar
Carel
Berichten: 29
Lid geworden op: do 18 aug 2011, 12:20
Locatie: Bollenstreek

Re: Vermogen

Bericht door Carel »

Hallo Frank,

Ik ben het met bovenstaande adviezen eens, dit moet hoogst waarschijnlijk aan de motor liggen.
Ook ik ben een rustige rijder en heb een soortgelijke ervaring gehad met mijn vorige verlengde (geen camper) Transporter T4 van 1999, 2,5 l, 102 PK, TDI met ACV motor. KM stand 130.000 (geen automaat)

Bij mij was héél langzaam in het gebruik, de LMM (lucht Massa Meter) stuk gegaan.
Dit verminderen van power gaat heel geleidelijk en ervaar je pas bij full power omstandigheden.
Ik had de ervaring op de Timmelsjochpass in Oostenrijk dat de plaatselijke T4’s mij wel heel makkelijk passeerden naar boven en daar baal je natuurlijk van! :mrgreen:

Dit defect gaan gebeurde kennelijk vaker want op het omwisselen bestond een omwissel garantie bedrag. Het koste mij totaal ca € 150,-.
Het resultaat was verbluffend!

Dus terug naar je dealer en laat de LMM testen.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Ik heb er net 8 weken Scandinavië (10.000 km) op zitten met onze CE van 2003 en heb ik totaal geen problemen gehad in de bergen.

Succes!

Carel
Onze VW T4 California Exclusive “Carel” uit 2003
frank & dominique

Re: Vermogen

Bericht door frank & dominique »

Bedankt voor de nuttige tips, ga alleszins wanneer mijn garagehouder uit verlof is alles ééns goed laten nakijken, zoals de lmm, maar ook de roetfilter, en alle slangen plus de werking van de turbo en intercooler.(indien de intercooler lekt, of een toevoerslang daarvan , valt je vermogen ook weg, wat ik ooit voorgehad heb met onze auto, maar dan rookt hij als een schouw, gaat hij in noodloop en zie je een motormanagement lichtje oplichten, en daar is niets van te zien op onze Exclusive);
Mijn garagehouder(specialist in Volkswagen,Audi, Skoda en Seat),bemerkte al dat zo'n Exclusive wel een "logge"bus was, en niet zo vlot dan een gewone T4 met dezelfde motor, maar gaf toe dat hij geen ervaring had met een Exclusive (niemand in Belgie ;) ), en dat het meergewicht wel de oorzaak zal zijn.
Misschien is alles wel ok, want op autosnelweg en vlak geen probleem, vlotjes naar zijn 120 Km/u en indien nodig(met wat geduld naar zijn 130/140 Km/u waar ook de topsnelheid volgens de handleiding is).
Mischien verwacht ik teveel,(onze dagelijkse auto is een Saab 9.5, en is een vlotte diesel) en moet ik in acht nemen dat we met 4 plus de hond en bagage toch zo een 270 Kg plus (soms) volle brandstoftank, water en afvalwater boven een leeggewicht van 2000 kg hebben.
Het is nu niet dat ik mijn bus afbreek, want verder heb ik er niets op aan te merken, dus wordt vervolgt wanneer ik langs de garage ben langs geweest

Groeten,

Frank.
frank & dominique

Re: Vermogen

Bericht door frank & dominique »

Voila, na nog één verlof met te weinig vermogen(garagehouder was zelf in verlof tussen onze 2 vakantie's)ditmaal zijn we de Atlantische kust, Ille de Ré, Bretange en Normandie gaan verkennen.
Wel ditmaal redelijk vlak, buiten Normandie(pont de Normandie, en verder enkele steile hellingen 55KM/U :? :? ;) ), dus enkel bruggen, en tegenwind, en nog steeds zelfde probleem, vermogen valt weg.
Dus na ons verlof naar de garage en laten uitlezen, sensor intake air stuk, dwz dat de we al 8000 Km zonder turbo rijden(vanaf we de bus gekocht hebben eigenlijk), want deze werkt niet mee, automaatbak die afhankelijk van het toerental schakelt, is dus ook in de war, want hij doet wel 3000T/M maar de snelheid is veel te laag.
Deze week weet ik meer, (onafhankelijke VW specialist, moet zijn stukken ook bestellen)hopelijk is dan mijn probleem van de baan.
Garantie reken ik niet op, heb de bus gekocht bij een camperzaak in Nederland, en na de aankoop was de communicatie voor ontbrekende stukken redelijk pover, en heb ook geen zin om telkens 200 km te rijden om een "welles/nietes" gesprek te gaan voeren, trouwens we zijn ondertussen bijna 6 maand eigenaar, dus garantie.......
frank & dominique

Re: Vermogen

Bericht door frank & dominique »

J.F.A. schreef:Hoi Frank.

Vervelend dat je al een hele tijd rondrijdt in jouw Exclusive en dat er diverse dingen zijn die niet goed zijn. Je hebt diverse malen aangegeven welke " mankementen" je bent tegen gekomen heb, de punten kunnen mee lezen op het T4 forum en hier bij het Forum van de Exclusive. Bel gewoon de dealer waar je hem gekocht hebt op en leg hem de problemen voor. Garantie is toch 6 maanden of niet ??? Waarom dan niet gewoon erheen rijden en laten repareren onder garantie. Je hebt ook 200 km moeten rijden om hem aan te schaffen . Trouwens lees eens de garantie voorwaarden van deze Firma !

http://www.scharphofcampers.nl/media/Bo ... CAMPER.PDF

Fred
Ach, na 6 maanden zijn nu alle problemen opgelost, eigenlijk ben ik blij dat het vermogensprobleem gevonden is, was al zinnens om de Exclusive terug te verkopen, dacht dat dit normaal was, daar er geen enkel waarschuwingslichtje oplichtte.
De bus is nu goed, andere huishoudaccu(3 dagen zonder stroomaansluiting :D :D ), watertankstop nieuw, papierwinkel en inschrijving was ook een lijdensweg, we zien het nu helemaal zitten(wetende dat we nu zonder problemen de bergen op kunnen), denken er ook aan om volgend jaar de motor mee te nemen op een motortrailer, wat we voorheen helemaal uitsloten.
Ik weet het, ik kan met al mijn facturen gaan aankloppen bij de dealer waar ik hem kocht,(waar ik trouwens totaal geen vertrouwen meer in heb, ga er niet via deze weg over uitweiden, maar de maat was bij ons vol) heb er echt geen zin in om te gaan discussiëren en me druk te maken, heb hier in Belgie een prima garagehouder, en als ik ooit problemen krijg met het Westfalia(woongedeelte) gedeelte denk ik dat ik in Nederland wel de geschikte dealer vindt.
Vanaf de Exclusive zijn vol vermogen heeft zal ik met een geheel andere bus rijden,ik kijk er naar uit, en verder "No stress" en genieten.
Plaats reactie