ontladen huishoudbatterij

Alle technische vragen, ook van het interieur.
Plaats reactie
frank & dominique

ontladen huishoudbatterij

Bericht door frank & dominique »

Vraagje, heb sinds vrijdag nieuwe huishoudbatterij, 145 Ah Gelbatterij, zelfde dan die originele.
Nu op 24 uur stilstand zonder verbruikers(gisteren laatst gereden, en vandaag niet gereden) zakt mijn batterij van 13.1 volt naar 12.9 volt, op de display, balkje onderaan geeft 1ste streepje en laatste streepje, dus volle batterij.
Nu vraag ik me af, hoelang kan een batterij zonder opladen via motor of stroomaansluiting zonder verbruikers, loopt deze dan langzaam leeg ??
vw_camper

Re: ontladen huishoudbatterij

Bericht door vw_camper »

Eerste en laatste streepje gaan aan als er geen verbruikers zijn en de motor niet draait, dus dat wil nog niet zeggen dat de accu vol is. 12,9V lijkt mij een normale spanning. De spanning kan best een beetje dalen, ook zonder lekstroom en vooral vlak na het laden. De spanning is ook afhankelijk van de temperatuur. Ik zou me geen zorgen maken.
Leo45

Re: ontladen huishoudbatterij

Bericht door Leo45 »

Elke accu ontlaadt zich ook bij niet gebruiken...daarom altijd tussendoor laden in de winterstalling het zal niet de eerste keer zijn dat een prachtig mooie accu in de stalling in een jaar kapot is. Als je af en toe rijdt in de auto is het geen probleem maar beter nog is een keer per maand/2 maanden de auto 48 uur aan de netspanning te zetten dan is de accu weer keurig opgeladen.

Zie ook je handboek...

Leo
Plaats reactie