Accu ‘ perikelen’

Alle technische vragen, ook van het interieur.
Plaats reactie
simonius

Accu ‘ perikelen’

Bericht door simonius »

Wat is er aan de hand?
Mijn startaccu liep langzaam in zo’n twee weken leeg en ik kon er niet meer mee starten.
Om te beginnen de accu vernieuwd; hiervoor geplaatst een OPTIMA® RedTop®.
Echter opnieuw weer dezelfde ervaring; kennelijk was de accu niet de boosdoener. Misschien toch sprake van een een (te grote) lekstroom?
De VW dealer heeft er naar gekeken er gaf aan dat de waarde van het lekken binnen de ‘ grenzen’ valt, dus er zou geen probleem moeten zijn.
Tijdelijke oplossing is er wel; VW staat bij huis en staat aan de externe voeding en in de camper leg ik dan een Ctek lader naar de sigarettenaansteker, waardoor de startaccu ook geladen wordt. Natuurlijk wil ik uiteindelijk een permanente oplossing.
Eigenlijk zou er wellicht nog beter moeten worden gemeten of de lekstroom inderdaad binnen de marges valt.
Daarnaast heb ik bedacht dat de startaccu ook rechtstreeks gevoed moet kunnen worden door zowel de externe 220 Volt aansluiting als door de zonnepanelen.
Ik heb elders op het forum gelezen dat het standaard relais moet worden vervangen door een Cyrix? Geen idee nog waar dit relais zit en hoe dit in de praktijk te vervangen is. Wie helpt me op weg?
Tussen de zonnepanelen en de huishoudaccu zit nu een Solarregler MT 200-s. (http://www.asolte.eu/tpl/download/Solar ... _500-S.pdf) In de handleiding staat dat dit apparaatje ook de startaccu oplaadt en inderdaad zie ik dat er een rode draad naartoe loopt. Geen idee of dit werkt...
Ik heb elders gelezen dat deze beter vervangen kan worden door een Sunware Fox 350. Wat komt er allemaal bij kijken en wie heeft hier ervaring mee?
Gebruikersavatar
Wellingrwf
Berichten: 101
Lid geworden op: zo 30 okt 2011, 22:25

Re: Accu ‘ perikelen’

Bericht door Wellingrwf »

Simonius,
De systemen zijn bewust apart ontworpen. Een start accu mag niet leeg lopen dus daar zit het probleem. Werkt de acculader in de auto? Loopt de accu terug via de zonnepaneel? Misschien moet je die eens los koppelen. Ik heb wel gelezen dat je met een extra grote lader in de auto beide accu's kunt laten op laden. Die systemen gaan echter ook maar een kant uit om te voorkomen dat de start accu door camper gebruik wordt leeg getrokken.
Success
Ruud
Ruud & Jamaliah Welling, Assen
simonius

Re: Accu ‘ perikelen’

Bericht door simonius »

Inmiddels zowel bij de lokale VW dealer als bij VW Campers Amersfoort laten doormeten; geen verhoogde waarde vwb lekstroom!
Ik heb een metertje aangesloten op de accu die ik met gesloten motorkap buiten de auto kan aflezen; zo kan ik in ieder geval de status van de accu regelmatig gemakkelijk controleren en actie ondernemen. Nog steeds zie ik na twee dagen de LEDjes al van groen naar rood gaan ....
Wie heeft nog een idee?
Plaats reactie