Prijs huishoudaccu

Alle technische vragen, ook van het interieur.
Plaats reactie
frank & dominique

Prijs huishoudaccu

Bericht door frank & dominique »

Omdat ik vermoed dat het beste er af is, koelkast werkt autonoom nog maximum 7 a 8 uur op de batterij, zoek ik tegen onze volgende reis een nieuwe huishoudaccu te plaatsen, tips voor het plaatsen, wat zijn de gangbare prijzen?
Ik vermoed dat de originele 135 ampere is, heeft het nut om een zwaardere te steken, wil toch volle 2 dagen autonoom kunnen staan met werkende koelkast.
En in het tussenseizoen autonoom met koelkast en desgevallend kachel, is dit mogelijk?

Groetjes,

Frank & Dominique
Carolus
Berichten: 14
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 15:59

Re: Prijs huishoudaccu

Bericht door Carolus »

Ik heb pas geleden een 180 amp AGM semi-tractie accu gekocht voor € 240,-
Een gel-accu is minstens 2x zo duur.
Koop in ieder geval geen "natte" accu, dit is een accu met accuzuur (gevaar voor knalgas).
vw_camper

Re: Prijs huishoudaccu

Bericht door vw_camper »

180A of 180Ah? De ampere rating is niet zo interessant voor een huishoudaccu, wel voor een start accu.
Als je een grotere accu met meer Ah wilt plaatsen, betwijfel ik of die gaat passen in de beschikbare ruimte.
2 dagen is normaal geen probleem, behalve als je dag en nacht de kachel aan hebt..... Dan zou ik toch een camping met 230V aansluiting opzoeken.
Een 140Ah Exide gel accu, dezelfde als origineel in een T4 California, kost nu E449 bij Accuweb (vorig jaar nog E399). Heb er geen verbinding mee.
http://accuweb.nl/gel-accus/gel-accus-1 ... ah-es1600/
frank & dominique

Re: Prijs huishoudaccu

Bericht door frank & dominique »

Groot verschil in prijs, indien ik zeker ben dat ik met de originele, dus de duurste geen problemen heb de komende jaren(indien goed onderhoud) ga ik voor de originele.
Indien geen verschil, en geen uitgesproken voordelen van de duurste, dan wil ik verder is nadenken(alhoewel ik origineel nog steeds het beste vindt op lange termijn)
Als ik de technische specificaties lees dan is de PBQ 150-12LL moderner dan de Gel batterijen, en haast de helft van de prijs :?: :?: .
De aansluitpunten(borns) staan wel anders gepositioneerd dan de originele, wat dan waarschijnlijk aanpassingen vergt van de accukabels, en geen "plug & play".
Ook zou ik in één keer bij het vervangen van de batterij een omvormer(12V-220V) bijplaatsen(wil deze zomer geen ergernis van de kids op reis, hun tablet en gameconsole moet ook gebruikt worden wanneer we stil staan, dus nu even doorbijten)en later een zonnepaneel bijplaatsen.(waarschijnlijk volgend jaar)
Ga nu een weekje voor mijn werk weg(avonturenkamp, werk als opvoeder in sociale sector), en kan dus is goed nadenken(zonder PC........) dus volgende week lees ik hier wel meer.

Groetjes vanuit het zonnige Belgie,

Frank & Dominique

P.S Exclusive heeft zijn éérste week-endje gedaan met ons, Cap Griz-Nez(berekoud daar dit week-end, slechts 13°c) maar alles ok, bevalt ons enorm.
Carolus
Berichten: 14
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 15:59

Re: Prijs huishoudaccu

Bericht door Carolus »

Het is een 180Ah en hij past precies in de accubak.
Met deze capaciteit kan ik 4-5 dagen de koelkast, pomp en verlichting gebruiken zonder te hoeven opladen.
frank & dominique

Re: Prijs huishoudaccu

Bericht door frank & dominique »

Carolus schreef:Het is een 180Ah en hij past precies in de accubak.
Met deze capaciteit kan ik 4-5 dagen de koelkast, pomp en verlichting gebruiken zonder te hoeven opladen.
Kan je mij ééns het juiste type en merk doorgeven aub?
Laatst gewijzigd door frank & dominique op vr 14 jun 2013, 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.
vw_camper

Re: Prijs huishoudaccu

Bericht door vw_camper »

De eerste, AGM accu, kan wel maar paar probleempjes. Het plaatje klopt volgens mij niet, de polen zitten aan de uiteindes en niet aan een kant zoals bij de originele gel accu. http://www.exideuk.com/ep1500-dual-agm-210-p.asp Hoe ze op 180Ah komen is mij een raadsel, als de capaciteit 1500Wh is, komt dit overeen met ongeveer 1500Wh/12V, dus 125Ah. Andere mogelijkheid is dat dit geen echte diep cycle accu is dus hij heeft wel 180Ah capaciteit maar aanbevolen ontlading is met 125Ah (?)

De tweede accu is volgens mij niet helemaal gesloten, er zijn doppen zichtbaar. Of hij geschikt is voor regelmatig diep ontladen weet ik niet.

De derde en duurste accu is de opvolger van de originele accu. Hier klopt de capaciteit in Wh en Ah wel met elkaar, vreemd.

Ik zou de tweede accu niet nemen, de eerste en laatste kunnen volgens mij wel. Maar zoals gezegd, lijkt de capaciteit van de eerste niet te kloppen (of het is geen echte deep cycle accu) en de aansluitingen zijn niet optimaal.

Lastige keuze, hoop dat je hier iets aan hebt. Ik hoor het wel als er iets in mijn verhaal niet klopt.
Carolus
Berichten: 14
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 15:59

Re: Prijs huishoudaccu

Bericht door Carolus »

Ik heb deze accu gekocht:
http://accuserviceholland.nl/index.php/ ... l?Itemid=0

Ik heb mijn oude gel-accu ingeruild en heb € 240,- betaald.
Succes,
Carolus
Plaats reactie