Niet goed opladen huishoudaccu

Alle technische vragen, ook van het interieur.
Gebruikersavatar
liesbethr
Berichten: 150
Lid geworden op: za 25 jun 2011, 12:29
Locatie: Provincie Utrecht

Niet goed opladen huishoudaccu

Bericht door liesbethr »

Het lijkt erop of de hhaccu niet meer goed oplaad. Wanneer we rijden geeft het display rond de 13 aan, soms hoger. Wanneer we in de zon reden werd het 13.9, ik denk dat dit door de zonnepanelen komt. Nu staat de camper achter het huis in de zon en geeft het 13.9 aan. Toen ik vanmorgen keek stond op 12.5. Aan de stroom afgelopen weekend gaf het paneel niet meer dan 13 aan. Het zijn de normale waardes geweest van 14.1 bij het rijden en 13.9 aan de stroom. We hebben ook al de afgelopen tijd gehad dat wanneer we de kachel aanzette hij ver zakte en afsloeg en het display een foutmelding gaf. Bij het opstarten flikkerde ook de verlichting in het display. Nu is een aantal weken geleden wel de startaccu vervangen, misschien een kabeltje niet goed aangesloten? WIe heeft er een idee.
vw_camper

Re: Niet goed opladen huishoudaccu

Bericht door vw_camper »

Als je de originele westfalia lader nog hebt, moet de spanning rond de 14V zijn met aangesloten 230V (aan de stroom).
De spanning moet ook duidelijk toenemen met aangesloten 230V. En het stekersymbool moet dan branden.
Ik ben eigenlijk bang, dat jouw huishoudaccu vervangen moet worden. Maar eerst de lader controleren, daarna zien we verder.
Carolus
Berichten: 14
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 15:59

Re: Niet goed opladen huishoudaccu

Bericht door Carolus »

Probeer eens om de kachel aan te zetten als je de lader op 230V hebt aangesloten. Als de kachel het dan gewoon doet (lekker bij dit weer!!!) dan denk ik dat de huishoudaccu zijn beste tijd heeft gehad. Vorige week heb ik een nieuwe 180 amp AGM accu gekocht omdat ik dezelfde problemen met mijn gel-accu had.
Groet,
Charles
frank & dominique

Re: Niet goed opladen huishoudaccu

Bericht door frank & dominique »

Bij mij het zelfde, na een rit van 250 km, één nacht de koelkast op, en 's morgens werkte ze niet meer, te weinig stroom.
Motor even laten draaien en ze starte terug op.
's Anderdaags op een camping aan het net, en geen enkel probleem.
Tijdens rijden, 14.1, tot 14.3 volt, aan het electriciteitsnet 13.9 volt.
vw_camper

Re: Niet goed opladen huishoudaccu

Bericht door vw_camper »

Hallo frank & dominique,
Jullie probleem is misschien niet hetzelfde, bij jullie lijkt het er erg op dat de accu op is. Want hij wordt goed geladen op 230V en tijdens het rijden.
Gebruikersavatar
Wellingrwf
Berichten: 101
Lid geworden op: zo 30 okt 2011, 22:25

Re: Niet goed opladen huishoudaccu

Bericht door Wellingrwf »

Liesbeth,Je kunt je accu door laten meten. Heb ik ook gedaan en hij bleek goed te zijn. Het probleem was meer dat ik verwachte dat hij opgeladen zou worden door de zonnepaneel. Daarvan bleek echter de zekering kapot te zijn. Houd rekening met de aanschaf van een nieuwe accu.
Ruud
Ruud & Jamaliah Welling, Assen
Gebruikersavatar
liesbethr
Berichten: 150
Lid geworden op: za 25 jun 2011, 12:29
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Niet goed opladen huishoudaccu

Bericht door liesbethr »

Ondertussen is de hh accu vervangen voor een agm met 160 amp. Maar het display geeft nog steeds max 13.1 aan wanneer we aan de stroom staan. Hoe weet ik nu of de accu opgeladen wordt door de stroompaal. Zoals ik al schreef hebben we zonnepanelen en die werken perfect. Lijkt of het display wel de werking van de zonnepanelen aangeeft en ook het stekkersymbool verschijnt wanneer we aan de stroom staan. Hoe kan ik controleren of de (originele) acculader nog werkt? Heb niet zoveel verstand van de electra.
Wie kan me helpen? :roll:
vw_camper

Re: Niet goed opladen huishoudaccu

Bericht door vw_camper »

Als het stekkersymbool verschijnt, is dat al een teken dat de lader werkt. De spanning moet ook toenemen als je de 230V aansluit.
Het kan dat de temperatuursensor defect is of (edit:) kortgesloten draad in dat circuit. Hij zit in dezelfde ruimte als de accu's (tenminste bij mijn poptop, denk dat de exclusive niet anders is) en gaat met 2 draadjes naar de lader.
vw_camper

Re: Niet goed opladen huishoudaccu

Bericht door vw_camper »

Van de nieuwere lader, die ook de autoaccu oplaadt, heb ik een specificatie:
Bij 25C is de uitgangsspanning 13,8V (de weerstand van de sensor is dan 500 Ohm)
Bij open sensor is de uitgangsspanning 15,0V
Bij kortgesloten sensor is de uitgangsspanning 12,7V

Deze waardes hebben wel enige marge en ook de meter op het display heeft een tolerantie. Beter zou zijn om met een goede multimeter rechtstreeks op de accu te meten.
vw_camper

Re: Niet goed opladen huishoudaccu

Bericht door vw_camper »

Ze zegt dat ze nu een AGM accu heeft, dat is een soort looaccu (edit: fout gecorrigeerd).
Volgens mij hebben de schakelaartjes geen invloed op de spanning op het display, wel op de balkjes die een schatting geven van de restcapaciteit.
Laatst gewijzigd door vw_camper op wo 02 okt 2013, 18:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie