Zonnepaneel geplaatst

Alle technische vragen, ook van het interieur.
Plaats reactie
Carolus
Berichten: 14
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 15:59

Zonnepaneel geplaatst

Bericht door Carolus »

Afgelopen weekeinde heb ik een zonnepaneel op onze CE geplaatst/geplakt! Het paneel paste precies tussen het dakluik en het derde remlicht.
De kabel heb ik in de ruimte boven de plafondverlichting in de WC laten binnenkomen. Vervolgens ben ik met een trekveer rechtsaf gegaan dan recht naar beneden naar her serviceluik achter het toilet. Daarna weer rechtsaf achter de koelkast en zo kwam de kabel mooi boven de accu uit. Armatuur in WC weer teruggeplaatst, omvormer aangesloten, paneel aangesloten en zie daar de accu wordt meteen bijgeladen. Het mooie van dit alles is dat er geen enkele kabel te zien is! Fluitje van een cent.
frank & dominique

Re: Zonnepaneel geplaatst

Bericht door frank & dominique »

Graag wat meer info, welk zonnepaneel, merk,regelaar, en foto's hoe je dit gedaan hebt, ik zoek dit ook te doen.

Bedankt,

Frank & Dominique
Carolus
Berichten: 14
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 15:59

Re: Zonnepaneel geplaatst

Bericht door Carolus »

Sorry Fred, ik heb geen foto's gemaakt. Ik heb de plafondverlichting in de toiletruimte eruit gehaald en vervolgens een gat door het plafond geboord. Daarna heb ik de kabel van het paneel naar binnen getrokken en heb toen met een trekveer een weg gezocht naar beneden (was wèl lastig!). Toen de trekveer eenmaal beneden was, kon ik hem via het serviceluik naar rechts duwen zodat die via de achterkant van de koelkast boven de accu weer tevoorschijn kwam. De laadregelaar heb ik op de accu gelegd. Misschien dat ik die ooit nog eens op de afdekplaat aan de voorkant van de koelkast ga bevestigen.
Carolus
Berichten: 14
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 15:59

Re: Zonnepaneel geplaatst

Bericht door Carolus »

Frank en Dominique: Dit heb ik geïnstaleerd/gebruikt: Een Victron Bluesolar paneel, een Steca laadstroomregelaar, een Vecam dakdoorvoer, 1 koker Sikaflex 552, 4 meter kabel 4 kwadraat en 4 bevestigingssteunen.
Ik heb alles bij de Wit in Schijndel gekocht. Je krijgt daar goed advies en er is een ruime keuze.
Succes met de plaatsing.
Plaats reactie