AGM of gel accu

Alle technische vragen, ook van het interieur.
Plaats reactie
Carolus
Berichten: 14
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 15:59

AGM of gel accu

Bericht door Carolus »

Onze (gel)huisaccu uit 2008 heeft het nu al begeven. Ik overweeg om er nu een AGM accu in te zetten. Weet iemand of de lader van de Exclusive dit aankan? Ik heb namelijk ergens gelezen dat de 230V camperladers een AGM accu niet voldoende kunnen laden. Alvast bedankt.
Leo45

Re: AGM of gel accu

Bericht door Leo45 »

Laden is niet het probleem maar waarom heeft je accu het nu al opgegeven? 5 jaar is erg kort.

Leo
Carolus
Berichten: 14
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 15:59

Re: AGM of gel accu

Bericht door Carolus »

Beste Leo,

Een mogelijk antwoord op je vraag hoe het kan dat de accu het al na 5 jaar heeft begeven, is dat ik afgelopen winter vergeten ben om de accu regelmatig bij te laden.

Jij stelt dat laden niet het probleem is, maar kan onze lader de hogere eindlaadspanning wel aan? Ik heb begrepen dat AGM accu's anders geladen worden dan Gel accu's.
Het Camper Centrum in Amersfoort kon mij niet verder helpen. Men vond dat ik gewoon een nieuwe Gel accu
(€ 500,-) moest plaatsen.
Kun jij mij verder helpen of weet jij waar ik meer info kan vinden?
Alvast hartelijk dank.
Leo45

Re: AGM of gel accu

Bericht door Leo45 »

Ik heb inmiddels 4 jaar lang accu's erin met koolstoffiber (goede tweede handse) en nooit problemen met laden gehad.
Aan de paal wordt de accu opgeladen tot ongeveer 14V en tijdens het rijden komt er soms 14,1V te staan.
Verder kan ik met een volle accu ruim 3 dagen helemaal zonder stroom stil blijven staan en als ik eventjes een stukje rij hoef ik helemaal niet te laden aan de paal.
Ik heb eer nu een centurion x-tender van 140Ah uur in zitten en dat past precies.


Kijk of vraag even bij deze winkel, belangrijker is dat je accu in de auto past. http://www.accushop.nl/accus/camper-accu-agm-calcium

Leo
Plaats reactie