Omdat ik weet dat de kachel werkt, heb deze wanneer ik de Exclusive kocht meermaals doen werken, maar dan heeft hij 3 weken in de garage/koetswerkhersteller stil gestaan, en de laatste week zijn er enkel korte afstanden mee gereden.
Dus de kachel heeft zeker 6 weken niet gewerkt, en ik lees dat je deze elke maand is moet opstarten.
Deze morgen, was het frisjes, en ging nog wat doen in de Exclusive, ik wou de kachel opstarten, maar telkens viel hij na enkele seconden uit(hoor de kachel en blazer aanslaan).
Toen ik de motor starte, zelfde probleem aanslaan maar onmiddelijk terug afslaan.
Dus ik dacht, ik sluit de 220 V aansluiting aan, éérst niets maar na 5 minuten starte de kachel op, en werkte hij perfect, half uurtje laten branden en het was 23°c in de Exclusive.
Nu is mijn vraag, laat ik de netstroom een dagje aanhangen zodat de woonbatterij goed oplaad?
En zou dit probleem zich voordoen indien je een flink aantal kilometer gereden hebt, en de alternator genoeg stroom geleverd heeft voor de woonbatterij?
't Is dat ik volgende week een lang week-end naar de Cote 'D Opal ga, en met dit weer......zou ik de verwarming wel ééns best nodig kunnen hebben.
opstarten kachel
Re: opstarten kachel
Als je kachel niet goed opstart op de accu maar wel op de 230V is je accuspanning niet hoog genoeg of je accu niet voldoende geladen.
Als je de kachel start en je kijkt op de display naar de accuspanning wat zie je dan? Zie je de spanning snel dalen tot onder de 12V? dan is de accu niet genoeg geladen of misschien wel aan vervanging toe als je de accu goed hebt geladen.
Hou er rekening mee dat de accu echt goed vol zit na minstens 48 uur aan de stroom als je de auto niet regelmatig gebruikt.
bij mij start de kachel prima op en tijdens het starten is de spanning heel kort rond de 12,5V om daarna als de kachel weer loopt langzaam naar de 12,6 te gaan.
Het starten van de kachel kost veel stroom omdat het net zoals bij een diesel gebeurt met een gloeiplug en die trekt nogal wat stroom.
Leo
Als je de kachel start en je kijkt op de display naar de accuspanning wat zie je dan? Zie je de spanning snel dalen tot onder de 12V? dan is de accu niet genoeg geladen of misschien wel aan vervanging toe als je de accu goed hebt geladen.
Hou er rekening mee dat de accu echt goed vol zit na minstens 48 uur aan de stroom als je de auto niet regelmatig gebruikt.
bij mij start de kachel prima op en tijdens het starten is de spanning heel kort rond de 12,5V om daarna als de kachel weer loopt langzaam naar de 12,6 te gaan.
Het starten van de kachel kost veel stroom omdat het net zoals bij een diesel gebeurt met een gloeiplug en die trekt nogal wat stroom.
Leo
Re: opstarten kachel
Bedankt Leo, het is inderdaad een te lage accuspanning, na een uurtje aan de lader, heb ik de stekker even uitgetrokken, om de voltage zonder 220V ondersteuning op de display te volgen tijdens de opstartprocedure, en het was net hetzelfde zoals jij beschreef, en de verwarming sloeg direct aan zonder 220V ondersteuning.
Ik heb terug de 220V aangesloten, en ga de volgende 2 dagen laten opladen.
Tijdens het opladen aan 220V geeft de display 14.1 volt aan.
Heb de aansluitingskabel voor de 220v die ik nog had van onze Hymer wel moeten aanpassen voor onze Exclusive, onze aansluitingskabel had een klepje dat in de weg zat om de stekker in te steken, dus heb ik het klepje van de aansluitkabel afgezaagd , waardoor het nu past.
Ik heb terug de 220V aangesloten, en ga de volgende 2 dagen laten opladen.
Tijdens het opladen aan 220V geeft de display 14.1 volt aan.
Heb de aansluitingskabel voor de 220v die ik nog had van onze Hymer wel moeten aanpassen voor onze Exclusive, onze aansluitingskabel had een klepje dat in de weg zat om de stekker in te steken, dus heb ik het klepje van de aansluitkabel afgezaagd , waardoor het nu past.