Gas

Alle technische vragen, ook van het interieur.
Plaats reactie
frank & dominique

Gas

Bericht door frank & dominique »

Louter informatief, draaien jullie na elk gebruik de gaskraan op de fles open en dicht(in het tonnetje met draaideksel)of draaien jullie gewoon onder het gasvuur de kraan open en dicht?
Maar vindt de snelkoppeling vanaf de leiding met gaskraan onder het vuur beetje tricky, als ik alles afsluit in het tonnetje onderin ben ik zeker dat er geen gas(ophoping) in de leefruimte kan ontstaan.
Ikzelf (bang van gas) draai steeds op de fles de toevoer open/dicht, omslachtig, zetel vooruit,plaat verwijderen, deksel open draaien, en omgekeerd alles terug.
Ben ik te voorzichtig??
Leo45

Re: Gas

Bericht door Leo45 »

Ik laat de fles gewoon open tijdens de vakantie maar als ik langere tijd de camper niet gebruik draai ik 'm dicht.
Belangrijker is volgens mij de staat van ouderdom van de slangen enzo....dat wordt nog wel eens vergeten.

Leo
frank & dominique

Re: Gas

Bericht door frank & dominique »

Leo45 schreef:Ik laat de fles gewoon open tijdens de vakantie maar als ik langere tijd de camper niet gebruik draai ik 'm dicht.
Belangrijker is volgens mij de staat van ouderdom van de slangen enzo....dat wordt nog wel eens vergeten.

Leo
De slang vanaf de gasflesontspanner is vervangen door een nieuwe, heb ik overal naar gezocht, gebeld en gemaild bij camperwinkels hier in Belgie, en nergens, totdat ik op de site van toppop campers in Nederland terecht kwam.
Dus vanaf daar zit ik safe, nu misschien nog het stukje met de snelkoppeling die vanaf de kraan naar het vuur gaat.
Leo45

Re: Gas

Bericht door Leo45 »

Die laatste is veel belangrijker die zit buiten de gasbun. Goede nieuws is,,,,,dat is een standaard slang.

Leo
frodos
Berichten: 164
Lid geworden op: di 31 jul 2012, 16:32

Re: Gas

Bericht door frodos »

Hallo Frank en Dominique

Wij zijn er ook wel voorzichtig mee. We laten de fles beneden open, omdat er een gat in de bodem zit voor het geval er gas vrij komt. Maar de afsluiting onder het fornuis doen we dicht als we klaar zijn.
Als het onder 0 wordt haal ik de hele fles eruit.
De slangen heb ik dit jaar weer nagekeken. De datums staan erop. Je kunt deze slangen kopen in Winterswijk bij Obelink.

Groeten Ronald
Gebruikersavatar
liesbethr
Berichten: 150
Lid geworden op: za 25 jun 2011, 12:29
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Gas

Bericht door liesbethr »

Wij draaien ook alleen de kraan op de fles dicht wanneer we het gas een langere tijd niet gebruiken. Als we op pad zijn en gebruiken we alleen de afsluiter onder het keukentje om het gas open en dicht te doen. Hoe zit het precies met het gat in de (bodem) van de gasbun? Wanneer ik in de gasbun kijk zie ik maar een klein gaatje. De gasfles sluit dit gat ook nog gedeeltelijk af? Zal er binnenkort een foto van maken om te laten zien wat ik bedoel. Misschien is dit gat groter te maken? Hoe zit dit precies bij jullie?
Gebruikersavatar
liesbethr
Berichten: 150
Lid geworden op: za 25 jun 2011, 12:29
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Gas

Bericht door liesbethr »

Vandaag even een foto gemaakt van het gaatje in de gasbun, waaruit overtollig gas uit kan stromen. Het is maar een klein gaatje met de doorsnee van een haring. Het gat loopt schuin weg, maar is dus niet helemaal een gat. Heb onder de bus gekeken en zie daar bij de uitloop koper omheen. Foto maken daarvan was een beetje lastig. Wanneer ik mijn gastank in de bun heb staan kan ik het kleine gaatje niet meer zien en lijkt het of de gastank die afsluit.
Hoe zit dat bij jullie, kan ik het gaatje groter maken?
P1050939-2.jpg
P1050939-2.jpg (179.5 KiB) 16741 keer bekeken
P1050937-2.jpg
P1050937-2.jpg (210.14 KiB) 16741 keer bekeken
P1050947-2.jpg
P1050947-2.jpg (204.63 KiB) 16741 keer bekeken
Gebruikersavatar
liesbethr
Berichten: 150
Lid geworden op: za 25 jun 2011, 12:29
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Gas

Bericht door liesbethr »

Hoi Fred,

Bedankt voor het meedenken. Stelt me weer gerust. Had het idee dat het gaatje te klein was en dat de gastank deze afsluit. Wanneer ik de deksel van de gasbun open om de hoofdkraan op de tank te openen ruik ik altijd wat gas. Heb jij dat ook, is dat normaal?

Groet Liesbeth. :roll:
Gebruikersavatar
liesbethr
Berichten: 150
Lid geworden op: za 25 jun 2011, 12:29
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Gas

Bericht door liesbethr »

Gasslang en drukregelaar zijn twee jaar geleden vervangen bij de APK en beurt door VCC Amersfoort, alleen de kraan op de gastank is wel ouder. Weet even niet meer hoe oud, kijk het wanneer ik tijd heb na. Kan het ook aan die kraan liggen? Ook toen we nog een tent en later vouwwagen en nog later een caravan hadden, lette ik altijd goed op om drukregelaar en gasslang op tijd te vervangen.
Plaats reactie