Aansluiten omvormer op huishoud accu.

Alle technische vragen, ook van het interieur.
Gebruikersavatar
liesbethr
Berichten: 150
Lid geworden op: za 25 jun 2011, 12:29
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Aansluiten omvormer op huishoud accu.

Bericht door liesbethr »

Nog even terug komend op de vraag van Frank. Wanneer we zonder stroom staan moet inderdaad even de bank naar voren om de omvormen aan te zetten. Ik heb in de omvormen (350 Watt) standaard een verlengsnoer zitten met drie stopcontacten die op het keukenblok met tweezijdig tape vast zit. Wij gebruiken de omvormer alleen (bij stilstand) om dingen op te laden, de lampjes onder de keukenkastjes aan te zetten en de laptop op stroom aan te sluiten, dus niet voor de waterkoker of een kacheltje. Wanneer we onderweg dingen opladen doen we dat via de usb autolader, in de aansluiting op het dashboard. http://www.blokker.nl/webapp/wcs/stores ... +autolader
Zal er nog wel een foto van maken wanneer het weer droog is buiten.
Gebruikersavatar
Wellingrwf
Berichten: 101
Lid geworden op: zo 30 okt 2011, 22:25

Re: Aansluiten omvormer op huishoud accu.

Bericht door Wellingrwf »

Liesbeth,
De sinus omvormer was een van de eerste dingen die ik heb laten plaatsen in mijn camper. Het is een 600 watt sinus (omdat ik er een water koker op wil zetten). Hij is onder in de keukenkast tegen de bovenplaat gemonteerd. Wordt niet heet. Hij loopt via een schakelaar/zekering naar de de accu. Dit omdat ik hem ook uit wil schakelen zodat hij geen lek spanning heeft. Via een voorrangsschakel relais is hij op de normale stopcontacten aangesloten. Ik heb er wel 2 extra stopcontacten bij laten plaatsen door mijn camper klusser. De voorrangsschakel relais maakt het mogelijk om alle stopcontacten op 220 net te hebben als die is aan gesloten of automatisch op de accu als er geen externe spanning is. Een keer heb ik de auto proberen te stofzuigen met de huishoud stofzuiger (stom) en de trip schakelaar ging om. Dus die werkt. Meestal hebben de omvormers een eigen zekering. Dus ik weet niet zeker of het echt nodig is een extra zekering te plaatsen.
Groetjes
Ruud
Ruud & Jamaliah Welling, Assen
frodos
Berichten: 164
Lid geworden op: di 31 jul 2012, 16:32

Re: Aansluiten omvormer op huishoud accu.

Bericht door frodos »

Hallo Liesbeth

Misschien een beetje late reactie, maar wij hebben de omvormer onder het keukenblok zitten. Het stopcontact zit rechts van de opening onder het gasfornuis.
Het bevalt ons prima. Wij hebben maar een 50 watt paneel op dak, maar dat is genoeg voor de film s'avonds e.d. Prima plek dus.

Groeten Ronald
Plaats reactie