Aansluiten omvormer op huishoud accu.

Alle technische vragen, ook van het interieur.
Gebruikersavatar
liesbethr
Berichten: 150
Lid geworden op: za 25 jun 2011, 12:29
Locatie: Provincie Utrecht

Aansluiten omvormer op huishoud accu.

Bericht door liesbethr »

Ik heb de sinusomvormer die in de aanbieding was bij de NKC besteld en ondertussen ontvangen.

Heeft iemand van jullie een sinus-omvormer (12 naar 220V) aangesloten op de huishoud accu onderin het keukenblok. Zo ja, heb je dan een verlengsnoer met extra stopcontacten in het stopcontact van de omvormer aangesloten? Wordt de omvormer niet te heet in de afgesloten ruimte?

Ik wilde hem eigenlijk via de sigarettenaansluiting naast de bank aansluiten, maar dit wordt afgeraden i.v.m. eventueel doorbranden.

De omvormer wil ik gaan gebruiken om mijn laptop op aan te sluiten wanneer we ergens vrij zonder stroom staan en natuurlijk voor het opladen van telefoons, lampje, etc. Wij hebben twee zonnepanelen op het dak.

Wie heeft er tips.
Gebruikersavatar
H.Dubbelboer
Beheerder
Berichten: 121
Lid geworden op: di 21 jun 2011, 19:15
Locatie: Emmen

Re: Aansluiten omvormer op huishoud accu.

Bericht door H.Dubbelboer »

Ik heb mijn 300 Watt omvormer (geen sinus) wel via de sigarettenaansluiting aangesloten.
Zoals op de foto is te zien heb ik een 2e sigarettenaasluiting gemaakt.
De 12v aansluiting hiervoor heb ik van de originele (kleinere) aansluiting afgehaald.
Tevens heb ik een 220 volt contactdoos erbij geplaatst, welke verbonden is met een stekker in de omvormer.
De omvormer heb ik weggestopt achter het ventielatiedekseltje.
Het 12V snoertje van de omvormer loopt door een gaatje naar buiten.

Wanneer ik nu 220V via de omvormer wil gebruiken plug ik de 12V sigarettenstekker in.
Na gebruik gaat de 12V stekker er weer uit, die uiteraard ook de omvormer dan weer spanningsloos maakt.
Werkt al een jaar probleemloos.

Groeten,

Herman
Dsc00091.jpg
Dsc00091.jpg (52.59 KiB) 21651 keer bekeken
Gebruikersavatar
liesbethr
Berichten: 150
Lid geworden op: za 25 jun 2011, 12:29
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Aansluiten omvormer op huishoud accu.

Bericht door liesbethr »

Hoi Herman,

Bedankt voor je uitleg en de foto.
Mijn omvormer is wel wat groter past dus niet in dat kastje en ik ben niet zo handig om extra aansluitingen te maken. Wil hem eigenlijk rechtstreeks op de hhaccu aansluiten in de bankkast.
Misschien heeft iemand anders nog een idee.

Liesbeth
Bijlagen
PST-30S-12E.jpg
PST-30S-12E.jpg (41.75 KiB) 21642 keer bekeken
Leo45

Re: Aansluiten omvormer op huishoud accu.

Bericht door Leo45 »

Is onder de koelbox geen optie? Daar is ruimte zat en ook nog redelijk geventileerd.
En dan de 2 kabels van de omvormer op de accu zetten? Wel even denken aan een zekering natuurlijk.
De 220V kan je dan achter het toilet omhoog laten lopen naar een stopcontact.

Leo
Gebruikersavatar
liesbethr
Berichten: 150
Lid geworden op: za 25 jun 2011, 12:29
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Aansluiten omvormer op huishoud accu.

Bericht door liesbethr »

Hoi allemaal,

Heb deze vakantie de omvormer aangesloten op de sigaretten aansluiting naast de bank. Onderweg heeft onze dochter haar DS aangesloten op de omvormer en een spelletje gespeeld. Dit ging een tijdje goed, maar toen ze de DS eruit haalde en haar telefoon wilde gaan opladen deed de omvormer het niet meer. Later uitgezocht en er achtergekomen dat de zekering van de sigaretten aansluiting was doorgebrand, gelukkig hadden we de juiste zekering bij ons en die vervangen, waardoor ook de lampjes binnen het weer deden.
Hebben we iets verkeerd gedaan?
Denk toch dat het slimmer is om de omvormer rechtstreeks op de HH-accu aan te sluiten, maar nu schrijft Leo iets over een zekering?

"En dan de 2 kabels van de omvormer op de accu zetten? Wel even denken aan een zekering natuurlijk"

Hoe bedoel je dit?

Heeft iemand nog andere tips?

Groetjes Liesbeth
Gebruikersavatar
liesbethr
Berichten: 150
Lid geworden op: za 25 jun 2011, 12:29
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Aansluiten omvormer op huishoud accu.

Bericht door liesbethr »

Hoi Leo,

De foto is duidelijk, maar ik ben een leek wat betreft electriciteit. Dus nog even een vraagje. Hoe sluit je dan die zekering aan? Zet je die tussen de draad (de rode of de zwarte) waarmee je de omvormer op de hh-accu aansluit?

Liesbeth.
Leo45

Re: Aansluiten omvormer op huishoud accu.

Bericht door Leo45 »

De rode draad vanaf de accu naar de omvormer, rechtstreeks van de plus.

Leo
Gebruikersavatar
liesbethr
Berichten: 150
Lid geworden op: za 25 jun 2011, 12:29
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Aansluiten omvormer op huishoud accu.

Bericht door liesbethr »

Leo45 schreef:De rode draad vanaf de accu naar de omvormer, rechtstreeks van de plus.

Leo
OK Leo,

Alles is nu duidelijk en kan ik aan de slag. Koop je zo'n zekering bij b.v ATU of hebben ze die ook bij Brezan?

Liesbeth.
Leo45

Re: Aansluiten omvormer op huishoud accu.

Bericht door Leo45 »

Als je mijn foto afdrukt en meeneemt hebben ze 'm vast wel bij Brezan, ATU of Halfords.

Leo
Gebruikersavatar
liesbethr
Berichten: 150
Lid geworden op: za 25 jun 2011, 12:29
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Aansluiten omvormer op huishoud accu.

Bericht door liesbethr »

Hoi Leo,
Nog een paar vraagjes. Wat bedoel je met:
zo kort mogelijk aansluiten.
Moet de zekering dan dichter bij de accu of dichter bij de omvormer.
Heb hier net in het dorp bij Brezan gekeken, maar hier hadden ze alleen een zwevende zekering met draadje er al aan. Ik neem aan dat je de rode draad van de omvormer hebt doorgeknip en deze rechtstreeks op de zwevende zekering houder aansluit, zoals bij een kroonsteentje?
Ook had je het over een dikke draad, weet niet of de draad van de omvormer dik genoeg is.
Zoals je op de foto hebt kunnen zien heb ik een pure sinus omvormer van 300 watt.

Liesbeth.
Plaats reactie