ter informatie bij defecte lader

Alle technische vragen, ook van het interieur.
Leo45

ter informatie bij defecte lader

Bericht door Leo45 »

http://www.hksservices.nl/Docs/Vervange ... tfalia.pdf

Ik heb verder geen relatie met deze meneer maar op een ander forum deed hij nuttig werk.

groeten

Leo
Leo45

Re: ter informatie bij defecte lader

Bericht door Leo45 »

Nieuwere voedingen zijn altijd kleiner. Ik zou helemaal niet meer zoiets verzinnen maar wat ik zeg sommige mensen zijn ermee geholpen.

Als bij mij de voeding ooit defect gaat :o dan ga ik gelijk de boel ombouwen naar iets heel anders dan maar geen stekkertje op de display.

Leo
vw_camper

Re: ter informatie bij defecte lader

Bericht door vw_camper »

Mijn originele voeding werkte nog prima, maar ik heb hem ivm een lange vakantie door de VS (netspanning 115V) vervangen door een Victron Blue Power Charger 12/15 IP20. Te koop bij De Stroomwinkel http://www.stroomwinkel.nl/p-2994-blue- ... p20-1.aspx en andere bedrijven.
Tot nu toe werkt hij prima, alleen kun je de ventilator een klein beetje horen als hij laadt, maar het is niet echt storend.
Laadstroom max 15A, dus wat meer dan de originele die met 10A laadt. Verder is het een 4 trapslader, wat gunstig is voor een langere levensduur van de accu.
Ik heb hem op de plaats van de originele lader gemonteerd. De originele bedrading heb ik intact gelaten, zodat de originele voeding weer eenvoudig terug gezet kan worden.
Positieve uitgang direct naar de plus pool van de accu en negatieve uitgang naar de stroomshunt (de kant die niet op het chassis is aangesloten). De "knijpers" aan de draden van de Victron voeding vervangen door kabelschoenen.
Stekkersymbooltje werkt nu inderdaad niet zoals Leo al noemde, maar daar ga ik nog wat op verzinnen want dat is toch wel handig.
Bijlagen
DSC_0167small.jpg
DSC_0167small.jpg (26.38 KiB) 26507 keer bekeken
Leo45

Re: ter informatie bij defecte lader

Bericht door Leo45 »

Dat is precies wat ik ook zou doen als de originele lader het begeeft. Ik denk dat met wat electronica onderdeeltjes het stekkertje ook gaat branden het is immers alleen maar een indicatie dat de netspanning aanwezig is. Dat wordt bij de originele lader vast met wat weerstandjes en condensatortjes o.i.d. van de 220V afgehaald kan dus niet moeilijk zijn.

leo
vw_camper

Re: ter informatie bij defecte lader

Bericht door vw_camper »

Leo45 schreef:Dat wordt bij de originele lader vast met wat weerstandjes en condensatortjes o.i.d. van de 220V afgehaald kan dus niet moeilijk zijn.
Direct van de netspanning is gevaarlijk omdat er dan een lekstroom gaat lopen naar de secundaire kant. Als die te groot is, gaat de aardlekschakelaar uit en krijg je een schok bij het aanraken van de camper als de aardverbinding niet goed is aangesloten.
Het is dus zaak het detectiecircuitje voor het stekkersymbool van de secundaire kant van de voeding te halen.
Leo45

Re: ter informatie bij defecte lader

Bericht door Leo45 »

Het zal een combinatie van stroom en spanning zijn ik neem aan t.o.v. de min van de auto als ik even tijd heb ga ik meten.

Leo
Leo45

Re: ter informatie bij defecte lader

Bericht door Leo45 »

Eerst dit weekeinde even de kou vergeten en een weekje naar Egypte duiken daarna ga ik het even proberen.

L
vw_camper

Re: ter informatie bij defecte lader

Bericht door vw_camper »

Pen 5 van de stekker bij de lader gaat naar pen 16 van de displayunit voor het stekkersymbool in het display.
Als je daar 12V opzet tov het chassis gaat het stekkersymbool aan.
http://www.westfaliat4.info/WestfaliaT4 ... InfoWM.pdf
http://www.westfaliat4.info/WestfaliaBa ... InfoWM.pdf
Leo45

Re: ter informatie bij defecte lader

Bericht door Leo45 »

Dank je!! Ook voor de pdf-jes die staan bij mij in de database.

Leo
Leo45

Re: ter informatie bij defecte lader

Bericht door Leo45 »

Dat maakt het erg eenvoudig, relaistje dat je met de binnenkomende 230V laat schakelen en dan sluit je de indicatie draad aan op dat relaistje naar de +12V.

Afijn bij mij niet actueel maar wel goed om aan te denken.
Overigens zag ik bij Victron een voeding die 3x12V output kan geven dan ben je ook gelijk verlost van het probleem dat je startaccu niet wordt geladen,.....


Leo
Plaats reactie