ter informatie bij defecte lader

Alle technische vragen, ook van het interieur.
vw_camper

Re: ter informatie bij defecte lader

Bericht door vw_camper »

Leo45 schreef:Dat maakt het erg eenvoudig, relaistje dat je met de binnenkomende 230V laat schakelen en dan sluit je de indicatie draad aan op dat relaistje naar de +12V. Leo
Neem wel een relais dat voldoende isolatie heeft tussen de spoelkant en de contacten: ten minste 6mm lucht- en kruipweg en bestand tegen 4kV. Anders gaat bij een beetje bliksem het bedieningspaneel er aan.
Leo45

Re: ter informatie bij defecte lader

Bericht door Leo45 »

vw_camper schreef:
Leo45 schreef:Dat maakt het erg eenvoudig, relaistje dat je met de binnenkomende 230V laat schakelen en dan sluit je de indicatie draad aan op dat relaistje naar de +12V. Leo
Neem wel een relais dat voldoende isolatie heeft tussen de spoelkant en de contacten: ten minste 6mm lucht- en kruipweg en bestand tegen 4kV. Anders gaat bij een beetje bliksem het bedieningspaneel er aan.

Uiteraard.....veiligheid voor alles.

Leo
freekw

Re: ter informatie bij defecte lader

Bericht door freekw »

Heren/Dames

Bij mij is het zover,de lader is defect (probeer nog wel zelf te repareren)
Ik hoorde via het WW forum dat het misschien mogelijk is een 3 kanaals lader (victron ,stroomwinkel)te gebruiken.
Lees hierboven nu dat enkele mensen hiermee aan het stoeien zijn.
Mijn vraag is hoe moet ik deze nu aansluiten vanaf de orginele stekker (6 polen)
No. 6 zal wel vervallen (Tem. sensor accu) Maar 1 t/m5 ?

mvg Freek
Leo45

Re: ter informatie bij defecte lader

Bericht door Leo45 »

Ik zal het proberen uit te leggen...
De 220V voeding daar veranderd niets aan.
Van je nieuwe lader neem je de uitgang naar de huishoudaccu die komen op de 6 polige stekker.
De plus op pin nr.1 de min op pin nr.2.
In principe ben je nu dus klaar, de andere draden worden niet gebruikt.
Wil je ook nog je startaccu laden en de lader heeft zo'n uitgang dan kan je die het eenvoudigst aansluiten op het relais.
Afbeelding
Afbeelding
De plus van de extra laaduitgang sluit je aan op pin nr.30 (kan er gewoon bij maar doe het wel stevig zodat er weinig overgangsweerstand ontstaat)
De min van dezelfde uitgang kan je voor het gemak aansluiten op pin 85 of een andere stevige chassis plek.

Controleer even de relais aansluitingen want vooral 30 en 87 willen nog wel eens omgedraaid zitten dat maakt voor de functie van het relais niets uit maar wel als je er een extra lader bij wil steken.

succes

Leo
Laatst gewijzigd door Leo45 op wo 26 dec 2012, 22:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Leo45

Re: ter informatie bij defecte lader

Bericht door Leo45 »

Leo45 schreef:Ik zal het proberen uit te leggen...
De 220V voeding daar verandert niets aan.
Van je nieuwe lader neem je de uitgang naar de huishoudaccu die komen op de 6 polige stekker.
De plus op pin nr.1 de min op pin nr.2.
In principe ben je nu dus klaar, de andere draden worden niet gebruikt. De VW lader gebruikt 2 draden om de spanning op de accu te meten die hou je over en ook de draden naar de temperatuursensor en display hou je dus over.
Wil je ook nog je startaccu laden en de lader heeft zo'n uitgang dan kan je die het eenvoudigst aansluiten op het relais.
Afbeelding
Afbeelding
De plus van de extra laaduitgang sluit je aan op pin nr.30 (kan er gewoon bij maar doe het wel stevig zodat er weinig overgangsweerstand ontstaat)
De min van dezelfde uitgang kan je voor het gemak aansluiten op pin 85 of een andere stevige chassis plek.

Controleer even de relais aansluitingen want vooral 30 en 87 willen nog wel eens omgedraaid zitten dat maakt voor de functie van het relais niets uit maar wel als je er een extra lader bij wil steken.

succes

Leo
freekw

Re: ter informatie bij defecte lader

Bericht door freekw »

Oke tot zover duidelijk.
Maar het stekkersymbool op de display doet het dan niet.Moet ik deze (5) aansluiten op het derde kanaal van de lader?
En wat is precies de functie van 3 en 4?
Zie schema hier onder, A10 is de lader

mvg Freek

Afbeelding
Leo45

Re: ter informatie bij defecte lader

Bericht door Leo45 »

3 & 4 meten het stroomverbruik uit je accu via de shunt dat zou gewoon moeten blijven werken....
het stekker symbooltje ben je kwijt ik heb daar wel een idee over maar is lastig uit te leggen.
Dat symbooltje gaat branden als je er +12V op zet wat je zou moeten doen (LET OP JE VEILIGHEID!!!) is een 220V relais nemen dat inschakeld als de 220V wordt aangesloten en dat dan 12V op dat draadje zet.
Dat is simpeler gezegd dan gedaan dus daarom laat ik het hierbij

Leo
freekw

Re: ter informatie bij defecte lader

Bericht door freekw »

Laatst gewijzigd door freekw op zo 30 dec 2012, 12:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Leo45

Re: ter informatie bij defecte lader

Bericht door Leo45 »

Handig gevonden het stekker symbooltje gaat aan zodra de lader 220V krijgt. Die is aangesloten op laaduitgang nr.3.
Daar had ik nog niet aan gedacht maar is inderdaad een prima oplossing. :P

Leo
Laatst gewijzigd door Leo45 op za 29 dec 2012, 22:32, 1 keer totaal gewijzigd.
freekw

Re: ter informatie bij defecte lader

Bericht door freekw »

J.F.A. schreef:Hoi Freek

Het ien ?

Het is gelukt heb ik gezien. Ook het symbool weer op het display aanwezig?? En waar de victron gekocht ?/ bij de stroomwinkel of heb je een goedkoper adresje gevonden ??

Fred
Ja het symbool werkt goed,de lader gekocht bij Dekker watersport 205 Euro (inkl.)
Nog bedankt voor de tip van de lader.
Geen relais of id hoeven te gebruiken.
Eigenlijk is het vrij eenvoudig allemaal (als je eenmaal weet welke spullen je kan gebruiken) :D
Plaats reactie