Gel accu laden met zonnepaneel

Alle technische vragen, ook van het interieur.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wellingrwf
Berichten: 101
Lid geworden op: zo 30 okt 2011, 22:25

Gel accu laden met zonnepaneel

Bericht door Wellingrwf »

Vol trots heb ik een 70 Wp zonnepaneel laten installeren. Op de vakantie merkte ik er nog niet zo veel van. Daarom heb ik met de koelbox in 5.5 dagen de accu leeg getrokken naar 11.4 V terwijl de zonnepaneel er op zat. Leek me OK. Toen ik echter hem wilde opladen moest ik eerst de stroom er op zetten (tot 12.4 V) want het leek er op dat de accu uit veiligheid overweging was geblokkeerd (klopt dat?). Ik heb toen geprobeerd de accu met het paneel verder op te laden. Helaas liep de voltage nog steeds elke dag verder achteruit. Hij ging van 11.7 in 3 dagen naar 11.3 V en dan in 3 dagen verder naar 10.9 V. Ik heb hem toen maar op het net gezet. Het lijkt alsof er een lekstroom is die groter is dan het paneel kan leveren. Alles staat echter uit. Zijn er nog andere mogelijkheden? Zoals dat de accu stuk is en een hoge inwendige lek stroom heeft. Of moet ik op zoek naar een andere lekstroom in de camper? Ik weet niet of de accu ooit vervangen is of dat het nog steeds de originele (2001) accu is.
Heeft iemand zoiets all eerder mee gemaakt? :?:

Bedankt
Ruud Welling
Ruud & Jamaliah Welling, Assen
Leo45

Re: Gel accu laden met zonnepaneel

Bericht door Leo45 »

Een accu die 10.9V is geweest is volgens mij stuk.
Je schrijft zelf dat de accu al ruim 10 jaar oud is dat is erg oud. Ik ga voor het vervangen ervan.
Wat je ook kan doen is de accu goed laden via 220V en dan de polen losmaken. laat de accu dan een tijdje staan (1 week) en meet dan de klemspanning met een voltmeter die moet dan nog zeker ruim 12V zijn.

je mag ook een goede accu bij mij komen ophalen.....

Leo
Gebruikersavatar
Wellingrwf
Berichten: 101
Lid geworden op: zo 30 okt 2011, 22:25

Re: Gel accu laden met zonnepaneel

Bericht door Wellingrwf »

Hier het vervolg van deze perikelen:
De accu is getest en was goed.
Op de zonne paneel heb ik een volt/ampere meter laten instaleren. Nu kon ik zien wat er gebeurt.
Het laden ging nog steeds niet goed. Het bleek dat de zekering in de omvormer door brand. Zelft een 30 ampere zekering brande na verloop van tijd door. Na alles uit getest te hebben bleek de zekering alleen bij een lange reis door te branden. Wat blijkt: als de spanning van de motor ( bij 14.3 volt) hoger is dan die van het paneel dan sluit de omvormer het paneel kort. Tenminste dat is de bedoeling. Door een software fout, toegegeven doir de fabricant, wodt echter de accu kort gesloten! Omvormer vervangen en nu geen probleem. Helaas heeft dit 2 jaar onderzoek/ ergernis geduurt.
Groetjes
Ruud Welling
Ruud & Jamaliah Welling, Assen
Plaats reactie