zonnepanelen

Alle technische vragen, ook van het interieur.
Gebruikersavatar
Wellingrwf
Berichten: 101
Lid geworden op: zo 30 okt 2011, 22:25

zonnepanelen

Bericht door Wellingrwf »

Zoals iemand anders ook al vroeg: Wie heeft ervaring met het plaatsen van zonnepanelen? Ik denk er een te plaatsen op het vlak achter het dakraampje. Dat is zo'n 94 x 85 cm. Het paneel wordt dan zo'n 70 WP. Is dit genoeg om bij stil te staan?
bedankt
Ruud Welling :?:
Laatst gewijzigd door Wellingrwf op za 09 jan 2016, 18:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Ruud & Jamaliah Welling, Assen
vw_camper

Re: zonnepanelen

Bericht door vw_camper »

Ik heb er zelf geen ervaring mee. Het VW Campercentrum verkoopt ook een 70Wp paneel, dus dat moet wel goed zijn.
Dacht dat 50Wp al voldoende was, maar het hangt natuurlijk wel sterk af hoe warm het is voor het verbruik van de koelkast en hoe de bus staat t.o.v. de zon en hoe zonnig het is.
Een flexibel en dun paneel is wel aan te raden.
Gebruikersavatar
liesbethr
Berichten: 150
Lid geworden op: za 25 jun 2011, 12:29
Locatie: Provincie Utrecht

Re: zonnepanelen

Bericht door liesbethr »

Wij hebben twee zonnepanelen op het dak. Een achter het dakluik en een voor het dakluik. Ze zijn best wel groot. Heb alleen geen idee wat de Wp is. ze zaten er al op toen we de camper kochten. Wel hebben we er veel plezier van.
Je moet even goed kijken op de foto. Afbeelding
frodos
Berichten: 164
Lid geworden op: di 31 jul 2012, 16:32

Re: zonnepanelen

Bericht door frodos »

Hallo
Wij hebben aan de achterkant op het dak een 50 watt zonnepaneel laten zetten voor het dakraam bij Hanzestadcampers in Vierakker ( Zutphen). Het past er precies in. Bij mooi weer hebben we er dagen van de stroom mee gestaan in Zweden. Wij gebruikten dan onze koelkast,licht, laptop voor een film s' avonds. Dat ging prima.
Groeten Ronald
frs
Berichten: 134
Lid geworden op: zo 14 aug 2011, 11:50

Re: zonnepanelen

Bericht door frs »

kun je een prijs indicatie geven van de kosten? is dat ook aansluiten op de accu etc.?
frodos
Berichten: 164
Lid geworden op: di 31 jul 2012, 16:32

Re: zonnepanelen

Bericht door frodos »

wij waren alles bij elkaar ( zonnepaneel, omvormer, arbeidsloon enz) 800 euro kwijt.
Gebruikersavatar
Wellingrwf
Berichten: 101
Lid geworden op: zo 30 okt 2011, 22:25

Re: zonnepanelen

Bericht door Wellingrwf »

Wij hebben inmiddels het paneel laten plaatsen(kosten 200 eiro voor het paneel en 100 voor de mpp regelaar arbeids loon zo'n 70 eur). Op vacantie merket ik er nog niet zo veel van. We waren maar maximaal 2 dagen zonder stroom. Nu heb ik net een proef gedaan de de ijstkast aan laten staan voor 5.5 dagen. Het acu tekentje flikkert en de spanning is 11.4 volt. Ik neem aan dat die dus nu niet meer werkt. Ik zal morgen nog even kijken. Hoe het zit zonder een zonne paneel weet ik niet. Ik wil er voor de aardigheid nog een meter op zetten. Typisch een verjaardags kado want die 100eur kosten is natuurlijk niet echt nodig.
Ruud & Jamaliah Welling, Assen
Gebruikersavatar
Wellingrwf
Berichten: 101
Lid geworden op: zo 30 okt 2011, 22:25

Re: zonnepanelen

Bericht door Wellingrwf »

Zoals boven gemeld heb mijn 140 Au accu van de VW California Exclusive met de koelbox in 5.5 dagen leeg getrokken naar 11.4 V terwijl de zonnepaneel er op zat. Leek me OK. Toen ik echter hem wilde opladen moest ik eerst de stroom er op zetten (tot 12.4 V) want het leek er op dat de accu uit veiligheid overweging was geblokkeerd (klopt dat?). Ik heb toen geprobeerd de accu met het paneel verder op te laden. Helaas liep de voltage nog steeds elke dag verder achteruit. Hij ging van 11.7 in 3 dagen naar 11.3 V en dan in 3 dagen verder naar 10.9 V. Ik heb hem toen maar op het net gezet. Het lijkt alsof er een lekstroom is die groter is dan het paneel kan leveren. Alles staat echter uit. Zijn er nog andere mogelijkheden? Zoals dat de accu stuk is en een hoge inwendige lek stroom heeft. Of moet ik op zoek naar een andere lekstroom in de camper? Ik weet niet of de accu ooit vervangen is of dat het nog steeds de originele (2001) accu is.
Heeft iemand zoiets all eerder mee gemaakt?

Bedankt
Ruud Welling
Ruud & Jamaliah Welling, Assen
Gebruikersavatar
liesbethr
Berichten: 150
Lid geworden op: za 25 jun 2011, 12:29
Locatie: Provincie Utrecht

Re: zonnepanelen

Bericht door liesbethr »

Deze zomervakantie heeft onze dochter foto's gemaakt vanaf een vuurtoren van de camper. Hierop kan je duidelijk zien hoe de zonnepanelen gemonteerd zijn.Vraag me niets over montage, aansluitingen, etc. De panelen zaten er al op toen we de Exclusive kochten.
Bijlagen
P1000957-3.jpg
P1000957-3.jpg (102.73 KiB) 27131 keer bekeken
Leo45

Re: zonnepanelen

Bericht door Leo45 »

Om te controleren of je accu nog goed is, is dit een goede methode:
Zet de accu 48 uur met de lader op lading. Trek vervolgens alle zekeringen die de accu kunnen belasten los.
Laat dan je accu een paar dagen staan. Als je dan alleen de zekering van het bedieningskastje erin doet moet de spanning ongeveer 13V zijn.
Heeft de accu veel interne ontlading dan zakt de spanning naar rond de 12V en dat is niet goed.

Nog beter is de accu laden 2 dagen en dan met een stroomcapaciteitsmeter onder last meten hoeveel stroom de accu nog kan leveren.
De meeste accubedrijven hebben zo'n capaciteitsmeter wel.
Maar een accu die uit 2001 komt is denk ik duidelijk die is volgens mij aan vervanging toe of de vorige eigenaren hebben 'm zeer lief behandeld maar zoals ik lees uit jouw verhaal is de accu redelijk snel leeg.

Overigens kan ik ongeveer 3 dagen staan zonder lading van wat dan ook

Leo
Plaats reactie