zonnepanelen

Alle technische vragen, ook van het interieur.
Gebruikersavatar
Wellingrwf
Berichten: 101
Lid geworden op: zo 30 okt 2011, 22:25

zonnepanelen

Bericht door Wellingrwf »

Zoals iemand anders ook al vroeg: Wie heeft ervaring met het plaatsen van zonnepanelen? Ik denk er een te plaatsen op het vlak achter het dakraampje. Dat is zo'n 94 x 85 cm. Het paneel wordt dan zo'n 70 WP. Is dit genoeg om bij stil te staan?
bedankt
Ruud Welling :?:
Laatst gewijzigd door Wellingrwf op za 09 jan 2016, 18:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Ruud & Jamaliah Welling, Assen
vw_camper

Re: zonnepanelen

Bericht door vw_camper »

Ik heb er zelf geen ervaring mee. Het VW Campercentrum verkoopt ook een 70Wp paneel, dus dat moet wel goed zijn.
Dacht dat 50Wp al voldoende was, maar het hangt natuurlijk wel sterk af hoe warm het is voor het verbruik van de koelkast en hoe de bus staat t.o.v. de zon en hoe zonnig het is.
Een flexibel en dun paneel is wel aan te raden.
Gebruikersavatar
liesbethr
Berichten: 150
Lid geworden op: za 25 jun 2011, 12:29
Locatie: Provincie Utrecht

Re: zonnepanelen

Bericht door liesbethr »

Wij hebben twee zonnepanelen op het dak. Een achter het dakluik en een voor het dakluik. Ze zijn best wel groot. Heb alleen geen idee wat de Wp is. ze zaten er al op toen we de camper kochten. Wel hebben we er veel plezier van.
Je moet even goed kijken op de foto. Afbeelding
frodos
Berichten: 164
Lid geworden op: di 31 jul 2012, 16:32

Re: zonnepanelen

Bericht door frodos »

Hallo
Wij hebben aan de achterkant op het dak een 50 watt zonnepaneel laten zetten voor het dakraam bij Hanzestadcampers in Vierakker ( Zutphen). Het past er precies in. Bij mooi weer hebben we er dagen van de stroom mee gestaan in Zweden. Wij gebruikten dan onze koelkast,licht, laptop voor een film s' avonds. Dat ging prima.
Groeten Ronald
frs
Berichten: 134
Lid geworden op: zo 14 aug 2011, 11:50

Re: zonnepanelen

Bericht door frs »