Slecht sluitende schuifdeur

Alle technische vragen, ook van het interieur.
Plaats reactie
rini koster

Slecht sluitende schuifdeur

Bericht door rini koster »

Hallo Allemaal!

Het zal jullie letterlijk bekend in de oren klinken dat op een camping niet iedereen blij is met een vw campertje naast zich. Niet omdat ze ons persoonlijk niet aardig vinden maar om die handige niet zo geruisloze schuifdeur. Want al doe je nog zo voorzichtig, je moet die deur vaak met een behoorlijke klap dicht gooien wil je hem goed gesloten krijgen.
Dit vaak tot ergernis van je buren, zeker wanneer je ‘s avonds laat nog een keer naar buiten bent geweest. En juist als je rustig de schuifdeur wil dicht doen dan sluit hij niet goed. Weer deur open, en dan toch maar wat harder. En na de zoveelste keer dicht gooien valt hij eindelijk in het slot. Dan zit je, eenmaal binnen, even met dichtgeknepen ogen van: zo de buren zijn weer wakker. En dan zegt moeders: ben je niet wat vergeten? De handdoeken hangen nog buiten. Nee hè, niet weer…

Na aankoop van het campertje bleek eenmaal thuis deze schuifdeur ook slecht te sluiten. Alleen wanneer je hem met een flinke klap dicht mept sluit hij pas goed. Ik dacht: dat wil ik zo niet en ben op onderzoek uitgegaan. Nadat ik eerst alle rollagers en geleiders had gesmeerd was er nog steeds geen verbetering. Bij nadere inspectie bleek dat de deur rechts bij het sluiten niet centraal in het opvangblok van de deurstijl viel. (zie foto) Dit heb ik kunnen oplossen door de grote sterschroeven een eindje los te draaien waardoor je het opvangblok kan schuiven en verstellen.

Schuif hierbij de deur bijna dicht en centreer het opvangblok zo dat de pen exact in de midden valt en schroef hem daarna weer heel goed vast.
Ik dacht: dat was het probleem dus, opgelost. Niet dus! Hij liep wel rustiger op de lagers en geleiders, maar ik moest hem nog steeds hard dicht gooien om hem in het slot te laten vallen.

Wat nu nog dacht ik. Nu zit er ook een geleideblok op de linker deurstijl waar eigenlijk het werkelijke slot invalt. Deze zit ook met 2 grote sterschroeven vast. Nadat ik deze had losgedraaid bleek ook dat blok verstelbaar. Na het losdraaien (schroef er niet helemaal uitdraaien) heb ik het blok zover mogelijk naar buiten geschoven en weer heel strak aangedraaid.

En wat blijkt: de deur sluit nu perfect zonder hem hard dicht te gooien!! Waarschijnlijk is in de loop der jaren, tijdens het steeds dicht gooien, het geleideblok toch iets naar binnen gekomen waardoor de slothaak hem net niet meer goed te pakken kreeg.

Opgelost! Iedereen kan weer met een gerust hart gaan slapen…

Groet Rini
Bijlagen
Geleideblok linker deurstijl.jpg
Geleideblok linker deurstijl.jpg (56.1 KiB) 20154 keer bekeken
Opvangblok rechterdeurstijl is zelfs iets beschadigd..jpg
Opvangblok rechterdeurstijl is zelfs iets beschadigd..jpg (73.46 KiB) 20154 keer bekeken
Laatst gewijzigd door rini koster op vr 16 nov 2012, 20:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Leo45

Re: Slecht sluitende shuifdeur

Bericht door Leo45 »

Het onderdeel was vorig jaar nog te koop, het is een Westfalia onderdeel dat bij de dealer te koop is.
Scheelt veel herrie.

Leo
rini koster

Re: Slecht sluitende shuifdeur

Bericht door rini koster »

Hallo!

Bedankt voor de reacties. Bij mijn camper zit al wel de handgreep aan de binnenkant, dus dat was het probleem
niet. Maar ondanks dat ik de deur daar ook mee hielp dicht te doen kreeg ik hem toch niet goed gesloten.
Maar dat is nu dus gelukkig opgelost.

Fred, mag ik uit jou reactie opmaken dat het jou niet lukt om de pen precies voor en centraal in het opvangblok te laten
vallen? Ik kon, ondanks dat hij er behoorlijk naast zat, het blok een heel stuk verschuiven. Kijk maar naar de foto daar is de
inmiddels ingesleten opvangpal een goed voorbeeld van. En na het verstellen zit hij er nu echt recht voor.
De deur zelf is totaal niet verstelbaar, dus moet je het echt en alleen in de deur opvangblokken zoeken.

Groet Rini
vw_camper

Re: Slecht sluitende shuifdeur

Bericht door vw_camper »

Volgens mij kun je de schuifdeur wel afstellen, kijk hier maar eens:
http://www.weetjewel.com/tips_en_trucs/ ... tellen.htm
De pen moet inderdaad recht voor het gat uitkomen. Lijkt mij dat die afstelling beter gedaan kan worden nadat de deur goed afgesteld is.
Plaats reactie