Schatting verkoop prijs tweedehands VW Exclusive campers

Algemene vragen en opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wellingrwf
Berichten: 101
Lid geworden op: zo 30 okt 2011, 22:25

Schatting verkoop prijs tweedehands VW Exclusive campers

Bericht door Wellingrwf »

De onderstaande formule heb ik afgeleid uit de vraag prijzen voor 32 “VW California Exclusive” campers die op de Duitse web pagina “Mobile.de” stonden tussen 10/2011 en 8/2015 en aangevuld met de data van 11 campers die op de VWexclusive weekend in 2015 er bij waren. Deze campers hadden een leeftijd variërend van 8 jaar tot 20 jaar en hadden tussen de 43,000 en 234,000 km gereden. Omdat de uiteindelijke prijs die betaald is waarschijnlijk €1000 – €2,000 lager is geeft deze formule slechts een schatting. Hij kan echter goed gebruikt worden om te zien of de aangeboden Exclusive duurder of goedkoper is dan het gemiddelde gegeven zijn leeftijd en gereden kilometers. Door de uitbereiding met de 11 Nederlandse campers en door het weg laten van 8 "uitwaaiers heb ik de formule drastisch verbeteren. Hij heef nu een fouten marge van +/_ 15%. Ik kan deze formule verder verbeteren als jullie mij je echte aankoop gegevens sturen (Registratie datum camper, aanschaf datum, gereden km op dag aanschaf, betaalde prijs). :!:

De formule heeft 4 componenten

BVP = NP- IA -Y - X
De berekende vraag prijs is dus de new prijs verminderd met de initieel afschrijving, de leeftijds afschrijving en de kilometer afschrijving.

1) Een Nieuw prijs van €50.000 is aangenomen voor alle uitvoeringen. De kleinere (57 kW) en grotere (111kW) motoren hebben niet zo veel invloed op de vraag prijs. Een automaat komt er slechter uit en daar moet €2400 van de berekende prijs worden afgetrokken.
2) De initiële afschrijving (IA) is €8.650
3) De afschrijving per jaar (Y) is €549
4) De afschrijving per gereden km (X) is €0.082

Berekende vraag prijs BVP = (€50.000 - €8.650) - €549 x LT - €0,082 x KM

Dit komt neer op een afschrijving van 17,3 % in het eerste jaar en dan 3,3% (= €1.666) afschrijving in alle volgende jaren bij een gemiddelde van 11,000 km/jaar.

IA = Initiële afschrijving in €
Y = Leeftijd afschrijving in €
X = Kilometer afschrijving in €
LT = Leeftijd in jaren
NP = Nieuw prijs in € (onafhankelijk van motor type, aandrijving)
BVP = Berekende vraag prijs
KM = Totaal gereden kilometers
0,082 €/km = Afschrijving per km
11,000 km = gemiddeld gereden kilometers in database
37 = aantal campers in database

Ik hoop dat dit helpt bij de aan of verkoop van je Exclusive :roll:
Ruud Welling

PS
- Let op dit zijn vraag prijzen in Duitsland. Gezien dat de beschikbaarheid in Nederland kleiner is, kunnen de vraag prijzen hier hoger zijn. :!:
- Als jullie my jullie aanschaf prijs, aanschaf leeftijd en gereden km bij aanschaf (dus niet nu) toe sturen, dan kan ik de bovenstaande vergelijking verbeteren en meer toepasbaar maken voor de Nederlandse markt. :D
Laatst gewijzigd door Wellingrwf op za 09 jan 2016, 17:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Ruud & Jamaliah Welling, Assen
Gebruikersavatar
Wellingrwf
Berichten: 101
Lid geworden op: zo 30 okt 2011, 22:25

Re: Schatting verkoop prijs tweedehands VW Exclusive campers

Bericht door Wellingrwf »

Ik heb de bovenstaande formule verbeteren. :!: Stuur AUB uw eigen aanschaf gegevens dan kan ik de formule verder verbeteren. :D
Bedankt
Ruud
Ruud & Jamaliah Welling, Assen
Gebruikersavatar
Wellingrwf
Berichten: 101
Lid geworden op: zo 30 okt 2011, 22:25

Re: Schatting verkoop prijs tweedehands VW Exclusive campers

Bericht door Wellingrwf »

Tijdens het VW exclusive weekend in September 2015 heb ik de aankoop gegevens van 11 campers gekregen. Bedankt!. Deze cijfers heb ik in de database opgenomen en de formule aangepast. De nauwkeurigheid is van 66% naar 85% gestegen. Niet alleen door de 11 nieuwe data punten maar ook doordat ik de echte uitwaaieren (ie punten die rond de €6000 afwijken van het gemiddelde) er uit heb gehaald. Ook moest ik een korting van €2.400 toepassen op de automaat uitvoering. Blijkbaar is daar minder belangstelling voor. Aangepaste prijzen voor de 57 of 111 kw uitvoeringen gaf geen significante verbetering.

Blijf de punten door geven zodat de formule verder verbeteren kan worden. :D
Ruud Welling
Ruud & Jamaliah Welling, Assen
Plaats reactie