Pagina 1 van 1

off road look; vervangen van velgen, banden en schokdemping

Geplaatst: ma 12 dec 2016, 12:43
door Alex
Daar waar we de exclusive voornamelijk gebruiken voor vakanties en tripjes naar afgelegen en moeilijk bereikbare plekken, in zowel zomerse als winterse weersomstandigheden. Heb ik gemerkt dat een standaard Exclusive niet al te best vooruitkomt.

Geïnspireerd door een Engelse Exclusive bezitter:
Afbeelding

En veel Googlen heb ik besloten om mijn 'bus' ook te gaan 'upgraden' beginnende met een set Melber KBA 41658 7x15 ET 24,5 velgen welke ik in Duitsland heb kunnen kopen.
Afbeelding
Afbeelding

Tijdens het passen bleek dat het gat voor de wielbout te klein was, na wat onderzoek bleek dat er opvul ringen gebruikt waren welke er met een paar hamer tikken uit konden. Ik heb pas na het passen de banden (BFGoodrich All Terrain T/A KO2 (215/75 R15 100S)), centerringen en conische wielbouten besteld.

Eenmaal gemonteerd en afgewerkt met VW naafkapjes een mooi resultaat:
Afbeelding
Afbeelding

Omdat de banden en velg een stuk hoger, breder zijn als de standaard band op een T4 zijn er een aantal punten in de wielkast waar er nog maar weinig ruimte over is:

achter bumper:
Afbeelding

Bevestiging voorbumper:
Afbeelding

spatbord voor:
Afbeelding

De kunststof bumper voor en achter heb ik doormiddel van een heteluchtpistool aangepast waardoor er ruim 2 cm meer speling is. De bumper bevestiging is ook eenvoudig te verschuiven door het bevestigingsgat in de bumper iets groter te maken waardoor je de stang van het wiel kan wegschuiven en met ruim 1,5 cm meer ruimte kan vastzetten. Alles bij elkaar 30 min werk. Het spatbord voor heb ik nog niet laten aanpassen echter staat dit wel gepland aangezien ik geen schade wil hebben aan mijn lak als ik met sneeuwkettingen moet rijden.

Afbeelding

En nu het rijgedrag: Door de bredere, hogere en sterke banden ligt de bus een stuk stabieler op de weg, merk ik iets wat meer rij geluid door het zware profiel, is er geen afwijking op de KM teller merkbaar en is het verbruik iets gestegen.
geen schokkende zaken dus.

Echter 1 groot nadeel de banden voor raken de wielkast op verkeersdrempels. Dit was een nadeel waar ik al bang voor was aangezien de schokdempers waarschijnlijk nog origineel waren en vervangen moesten worden :cry:

Na enig wikken, wegen en rekenen heb ik uiteindelijk besloten om te gaan voor een complete upgrade; verzwaring/ verhoging van schokdempers en achter veren met een liftkit van Seikel voor de T4 (http://www.seikel.de/shop/lift-kit-for- ... e/?lang=eh). Nu we toch bezig waren gelijk maar een set nieuwe schokdemper rubbers besteld (2 per demper (part number: 701513121 or 251411130 or 411513121). Naast de liftkit zijn tijdens de montage ook de torsie stangen opgedraaid en is alles uitgelijnd.

Het eindresultaat is dat er bijna 5 cm meer speling is in de wielkast de bus ook meer bodemruimte heeft zodat een diepe kuil of een uitgesleten karrenspoor minder snel tot een probleem leiden:
Afbeelding
Afbeelding

Naast meer bodemruimte zorgt de verhoging en de nieuwe en zwaardere schokdempers er ook voor dat drempels geen probleem meer zijn en de wegligging sterk verbeterd is!

Handige info:
http://www.eldiape.com/schokdempers/schokdempers.htm
http://vwbuswiki.de/index.php/Syncro_T4 ... 6her_legen

Re: off road look; vervangen van velgen, banden en schokdemping

Geplaatst: za 23 jun 2018, 17:20
door Wellingrwf
Fred hen jij geen zwaardere motor?

Ik heb ook die van mij verbeteren (zie rudywelling.blog). Ik heb ook de verhoging kit van Seikel. Helaas heb ik op de recente Z America reis heel wat problemen met de vering gehad (zie blog, hoofdstuk Passepartout). De camper was toch nog steeds te zwaar voor de Seikel shockbasorbers. Ook een veer is gebroken. Helaas is er niets sterker te krijgen. Dus nu maar terug naar Z America met 4 nieuwe shockbrakers, 2 veren en 4 wiel lagers als mede 4 ophang armen voor de stabilisatie slang voor.

Ruud